Tuesday, August 11, 2015

hantu fb


PENYAKIT KRONIK... FB PUNYA PASAL




























A few years ago... kalau tak silap Kjee masa tu Nadia umur  lebih kurang 10 tahun, ada kawan seperjuangan Kjee ditahan di Australia kerana bawak dadah dalam beg pakaian dia. Orangnya tak muda lah... rasa Kjee anak dah besar-besar.

Bukan kawan seperjuangan dalam bidang kewartawan tapi dia anak seni. Rasanya dia kena tahan dalam jel di Australia selama 5 tahun. Ada ler kengkawan Kjee yang berhubung dengan dia masa dia dalam jel. Malah, kawan-kawan turut hantar kad Raya kat dia. Suruh kami semua sign kat kad Raya tu tanda dia sokongan moral. Kjee pun sign sekali. Hehehe.

Macam mana cerita dia kena tangkap? Kjee tak begitu pasti tapi dari cerita yang Kjee dengar, dia berkawan dengan beberapa lelaki Nigger di KL. Artis ni janda. Salah seorang nigger tu, boy friend dia. Kemudian, si boy friend ajak dia pergi holiday kat Indonesia.

Selepas Indonesia, mereka akan sambung holiday kat Australia. Tapi, sebelum sempat berlepas ke Australia, kat airport (di Indonesia), artis itu disuruh ke Australia seorang diri, sebab boy friend Awang hitam tu ada kerja yang tak selesai, rupa-rupanya. Dia disuruh bawak satu beg pakaian. Artis tu pun terus ke destinasi.

Sampai di airport Australia, dia kena 100% check! Ada dadah dalam beg dia! Walaupun dia merayu beritahu pihak berkuasa sana dia tidak tahu menahu pasal beg dan dadah tu, dia tetap dihukum penjara. Masa itu, kami mohon persatuan artis bantu dia... nak dapatkan khidmat lawyer untuk defend dia, tapi tidak berhasil.

Anyway, sekarang dia dah bebas, dah kembali ke tanahair. Dah aktif balik berlakun. Kjee pasti dia cukup-cukup serik dan insaf. Sekembalinya juga dia dapat jodoh, juga di kalangan orang industri filem. Alhamdullilah.

Okay kenapa Kjee buat entry ini? Kjee terpanggil apabila membaca akhbar Mingguan Malaysia, Ahad lepas. Muka depan lagi.. (Sila lihat gambar atas).






Ini adalah antara penyakit di FB yang harus ditangani kita sendiri. Jangan harapkan pihak berkuasalah. Kuasa di tangan kita. Nak atau pun tak nak kita approve kalau ada orang asing request nak jadi kawan.

Kjee terima lebih 20 friend requests setiap sebulan. Ada yang masuk tak sampai 5 saat, Kjee dah block. Ada yang tahan lama sikit sebab Kjee tak on FB.

Kalau Kjee guna tactic letak gambar kucing atau lain-lain selain wajah Kjee, mereka tidak akan ganggu. Tetapi 5 minit selepas tukar profile picture muka kita yang dah berkedut seribu ni, , berderu-deru depa masuk nak jadi fren!!

Ada seorang kawan Kjee beritahu, di negara Awang Hitam memang ada kolej khas untuk sang penipu. Dan mereka diajar secara detail cara-cara untuk menipu. Sasaran mereka wanita yang terlajak usia , ibu tunggal dan jugak wanita yang dah kahwin tapi tua kerepot cam aku.

Saban hari ada aje cerita yang terpampang di akhbar pasal kes ke tipu dek janji manis rakan FB yang pastinya bukan orang Malaysia. Orang Malaysia pun ada tapi tak ler ramai sangat. Ada yang berhabis puluh ribu, ada yang berhabis ratus ribu. Tapi, masih ada yang tak serik-serik.

Susah sangat ke nak delete atau block terus requests dari orang asing? Tekan aje delete dah selesai masalah.

Semalam ada seorang kawan beritahu, kalaulah Kjee approve, mereka akan geledah fren list Kjee, dan pasti ada ramai dari kengkawan Kjee yang hampir 5,000 orang itu,  bakal jadi mangsa!!








Korang rasa, fren asing ini yang bekerja dalam bidang Oil and Gas, lapar sangat nak berkawan dengan orang kita? Kalau gaji dia dah berpuluh ribu duit dia orang, baik ler dia orang pergi cari gadis-gadis omputih yang cun melecun. Aku yang dah warga emas ni pun masih nak dijadikan kawan walaupun sah-sah dah berlaki!!

Terbaru, mereka bubuh nama orang Melayu, gambar orang Melayu! Camner Kjee tahu mereka bukan orang Melayu? Dia orang inbox tulis .."Hi...how are you!:. Kjee balas, "Assalammualaikum. Kau nak apa?" Dia masih jawab "Hi.. How Are You!!" Bingai betul.

UnclePali pulak dapat profile pic wanita seksi maut. Dan Kjee yakin ramai lelaki tak sedar diri yang terpedaya. Hehehe.





Ini yang Kjee dapat pagi tadi. Tak tau kenapa dia cabut lari.




So, korang fikirlah sendiri. Kalau betul korang berduit, korang pandang sekeliling korang. Cari sedara mara terdekat yang susah hidupnya. Mustahil tak ada! Kalau dia orang semua kaya raya cam korang, cari jiran-jiran yang bela anak yatim piatu, kena tinggal suami....

Hah camtu lah nak himpun saham untuk ke sana. Jangan sibuk-sibuk kata dunia dah nak kiamat, dah nak akhir zaman tapi tak reti nak kumpul harta untuk ke sana!!!

Sekian disudahi dengan Wabillahi Taufiq, WalHidayah... Wasalammualaikum Warahmatullahi Taala Wa Barakatuh.

Anda mungkin juga meminati:

Sunday, June 28, 2015

merawat sihir



Kisah Nyata Dari Yordan
.............................................

Selepas membeli kayu bakar, orang ini kemudian di rumahnya memilih kayu kayu tersebut. Tak terduga, dia mendapati sebuah kayu yang agak aneh, kayu tersebut dibungkus plastik dengan rapi, setelah dibuka ternyata kayu tersebut dipenuhi dengan paku paku dengan pola pakuan yang aneh. Melihat ada yang ganjil, dia pun pergi membawa kayu tersebut ke seorang Syaikh.

Syaikh berkata: "kayu ini adalah tumbal sihir, diperuntukkan atas satu keluarga yang terdiri dari Ayah, Ibu dan beberapa orang anak, selama paku ini masih menancap, satu keluarga tersebut tengah dalam keadaan sakit, dan hanya Allah yang mengetahui jenis sakitnya .." Lalu Syaikh itu berkata kembali: "Alhamdulillah kamu belum membakar kayu ini, jika itu kamu lakukan, nescaya satu keluarga tersebut akan Mati semua". Berikut cara rawatan sihir sesuai dengan resipi Rasulullah Saw

A. RAWATAN SIHIR

Rawatan sihir boleh dilakukan dengan dua cara:

Pertama, dengan ruqyah yang sesuai syariat

Di antara kaedah yang pernah dipraktikkan dan itu mujarab adalah

1. Mandi dengan air yang telah dicampur daun bidara

Persiapan: Sediakan 7 daun bidara hijau, dan satu baldi air yang cukup untuk mandi.

Caranya:

a. Haluskan daun bidara dengan ditumbuk, dan campurkan ke dalam air yang telah disiapkan.

b. Baca ayat-ayat berikut di dekat air (di luar bilik mandi):

1) Baca ta'awudz: a-'uudzu billahi minas syaithanir rajiim
2) Ayat kursi (QS. Al-Baqarah: 255)
3) QS. Al-A'raf, dari ayat 117 hingga 122
4) QS. Yunus, dari ayat 79 hingga 82
5) QS. Taha, dari ayat 65 hingga 70
6) Surat Al-Kafirun, Al-Ikhlas, Al-Falaq, dan An-Nas
7) Minumkan air tersebut di atas 3 kali (boleh gunakan gelas kecil)
8) Gunakan selebihnya untuk mandi.
9) Cara seperti ini boleh dilakukan beberapa kali, hingga pengaruh sihirnya hilang.

(Kaedah ini disebutkan oleh Dr. Said bin Ali bin Wahf al-Qohthani dalam buku beliau Ad-Dua wa Yalihi Al-Ilaj bi Ar-Ruqa, Hal. 35).

2. Membaca beberapa ayat al quran kemudian ditiupkan

Caranya:

a. Baca surat Al-Fatihah, ayat kursi, dua ayat terakhir surat Al-Baqarah, surat Al-Ikhlas, Al-Falaq, dan An-Nas.
b. Ulangi sebanyak 3 kali atau lebih
c. Baca ayat di atas, sampil ditiupkan dan diusapkan ke bahagian tubuh yang sakit.
d. Baca doa-doa ketika menjenguk orang sakit.

Kedua, menghancurkan simpul sihir

Cara kedua ini adalah kaedah menghilangkan sihir yang paling mujarab. Hanya saja, cara kedua ini agak sukar dilakukan, kerana perlu diketahui simpul sihir yang ditanam oleh dukun. Jika simpul sihir ini boleh dihancurkan maka pengaruh sihir akan hilang total. Simpul ini bak pengkalan tentera bagi si dukun untuk menyihir objek sasaran.

Sebagaimana hal ini pernah dialami oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam, seperti yang disebutkan dalam Shahih Bukhari dan Shahih Muslim. Berikut redaksi kisah yang lebih lengkap. Redaksi ini disebutkan oleh At-Tsa'alibi dalam tafsirnya dan dinukil oleh Ibnu katsir:

Dari Ibnu Abbas dan A'isyah radhiyallahu 'anhuma menceritakan:

Dulu ada seorang remaja Yahudi yang menjadi pelayan Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam. Sehingga, datanglah beberapa orang Yahudi menemui anak ini. Sampai akhirnya si remaja ini mengambil rontokan rambut kepala Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam dan potongan sikat rambut, dan dia berikan kepada orang Yahudi. Akhirnya, mereka gunakan rambut ini sebagai bahan untuk menyihir Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam. Pelaku sihir adalah seorang Yahudi Bani Zuraiq, namanya Labid bin A'sham. Simpul sihir dari rambut tersebut di tanam di telaga milik Bani Zuraiq, namanya sumur Dzarwan.

Kerana pengaruh sihir ini, Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam jatuh sakit, sehingga rambut beliau mudah gugur. Beliau seolah-olah melakukan sesuatu dengan isterinya padahal tidak melakukan apa-apa. Sampai akhirnya beliau bermimpi, beliau melihat ada dua malaikat yang datang. Yang satu duduk di dekat kepala beliau dan yang satu duduk di dekat kaki beliau.

Malaikat pertama bertanya, "Apa yang terjadi dengan orang ini?" "Dia tersihir." Jawab malaikat kedua. "Siapa yang menyihir?" Tanya malaikat pertama. "Labid bin A'sham orang Yahudi." Jawab malaikat kedua. "Dengan apa dia disihir?" Jawabnya: "Dengan rambut dan potongan sikat." "Di mana simpul sisirnya?" Jawabnya: "Dibungkus kulit mayang kurma, ditindih batu, di dalam sumur Dzarwan." Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam terbangun. Kemudian beliau berangkat ke sumur Dzarwan di Bani Zuraiq bersama Ali bin Abi Talib, Zubair bin Awam, dan Ammar bin Yasir.

Ali diperintahkan untuk mengambil batu itu, untuk mengeluarkan bungkus simpul sihir. Ketika itu, Allah menurunkan dua surat Al-Muawidzatain (surat Al-Falaq dan An-Nas). Sebelumnya, Ali bin Abi Talib diperintahkan untuk membaca dua surat tersebut. Ternyata di dalamnya ada beberapa helai rambut dan potongan sisirnya. Di sana juga ada ikatan buntalan jumlahnya ganjil. Selanjutnya benda itu dimusnahkan dan sumurnya ditutup.

Seketika itu, Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam langsung terasa ringan dan hilang pengaruh sihirnya. Setelah Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam kembali, beliau sampaikan kepada isterinya:

يا عائشة, كأن ماءها نقاعة الحناء, أو كأن رءوس نخلها رءوس الشياطين

"Hai Aisyah, air perigi itu seperti terkena daun pacar (inai). Atau seolah pangkal mayang kurma seperti kepala syaitan. "(HR. Bukhari 5763)

Imam Ibnul Qoyim dalam Zadul Ma'ad berkata:

Cara menyembuhkan sakit ini ada dua, di antaranya adalah mengeluarkan sumber sihir dan memusnahkan ia. Ini adalah cara yang paling sempurna. Sebagaimana terdapat riwayat yang sahih daripada Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam bahawa beliau berdoa kepada Allah tentang sumber sihir yang menimpa beliau, kemudian Allah tunjukkan bahawa pangkalnya ada di dalam sumur, dengan rambut dan potongan sikat dibungkus mayang kurma jantan. Ketika benda itu dikeluarkan, pengaruh sihir itu langsung hilang, seolah beliau baru bebas dari ikatan. Inilah kaedah yang paling ampuh untuk mengubati orang yang terkena sihir. Seperti halnya menghilangkan sumber penyakit dalam tubuh (Zadul Ma'ad, 4: 113)

B. PENCEGAHAN DARI SIHIR

1- Dalam setiap keadaan senantiasa mentauhidkan Allah Azza wa Jalla dan bertawakkal kepadaNya, serta menjauhi perbuatan syirik dengan segala bentuknya.

2- Melaksanakan setiap kewajiban-kewajiban yang Allah Subhanahu wa Ta'ala perintahkan, dan menjauhi setiap yang dilarang, serta bertaubat dari setiap perbuatan dosa dan kejelekan. Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda kepada Ibnu' Abbas Radhiyallahu 'anhu:

يا غلام! إني أعلمك كلمات, احفظ الله يحفظك ...

"Wahai anak, sesungguhnya aku akan mengajarkanmu beberapa kalimat. Jagalah Allah, nescaya Allah akan menjagamu ..." [HR Tirmidzi]

3. Tidak membiarkan anak-anak berkeliaran saat akan terbenamnya matahari. Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda, yang artinya: "Jika malam telah masuk -jika kalian berada di sore hari-, maka tahanlah anak-anak kalian. Sesungguhnya setan berkeliaran pada waktu itu. Tatkala malam telah datang sejenak, maka lepaskanlah mereka". [HR Bukhari Muslim].

4- Membersihkan rumah dari salib, patung-patung, binatang yang dipelihara dan gambar-gambar yang bernyawa serta anjing. Diriwayatkan dalam sebuah hadis, bahawa Malaikat (rahmat) tidak akan memasuki rumah yang di dalamnya terdapat hal-hal di atas. Demikian juga dibersihkan dari peranti-peranti yang melalaikan, gitar, piano, seruling dan muzik.

5. Memperbanyak membaca Al Qur`an dan manjadikannya sebagai dzikir harian. Dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'anhu, bahawa Rasulullah Shallallahu' alaihi wa sallam bersabda:

لا تجعلوا بيوتكم مقابر إن الشيطان ينفر من البيت الذي تقرأ فيه سورة البقرة

"Janganlah menjadikan rumah-rumah kalian layaknya kuburan. Sesungguhnya syaitan lari dari rumah yang dibaca di dalamnya surat Al Baqarah". [HR Muslim]

6- Membentengi diri dengan doa-doa dan ta'awudz serta dzikir-dzikir yang disyariatkan, seperti dzikir pagi dan sore, dzikir-dzikir setelah shalat fardhu, dzikir sebelum dan sesudah bangun tidur, do'a ketika masuk dan keluar rumah, do ' a ketika naik kenderaan, do'a ketika masuk dan keluar masjid, do'a ketika masuk dan keluar bilik mandi, do'a ketika melihat orang yang mandapat musibah, serta dzikir-dzikir yang lain.

Ibnul Qayyim berkata, "Sesungguhnya sihir para penyihir itu akan bekerja secara sempurna bila mengenai hati yang lemah, jiwa-jiwa yang penuh dengan syahwat yang senanantiasa bergantung kepada hal-hal rendahan. Oleh sebab itu, umumnya sihir banyak mengenai para wanita, anak-anak, orang-orang bodoh, orang-orang pedalaman, dan orang-orang yang lemah dalam berpegang teguh kepada agama, sikap tawakkal dan tauhid, serta orang-orang yang tidak mempunyai bahagian sama sekali dari dzikir-dzikir Ilahi, doa-doa, dan ta'awwudzaat nabawiyah. "[Zaadul Ma'ad (4/116)]

7. Memakan tujuh butir kurma 'ajwah setiap pagi hari. Berdasarkan sabda Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam:

من تصبح كل يوم سبع تمرات عجوة لم يضره في ذلك اليوم سم ولا سحر

"Sesiapa yang makan tujuh butir kurma 'ajwah pada setiap pagi, maka racun dan sihir tidak akan mampu membahayakannya pada hari itu". [HR Bukhari dan Muslim]

Wednesday, June 24, 2015

kenapa iblis kurus

Pada suatu hari, iblis berdiri di salah satu sudut Masjidil Haram. Ketika itu, Rasulullah SAW sibuk melakukan thawaf. Setelah selesai thawaf, beliau melihat iblis.
“ ... Hai terkutuk, mengapa engkau kurus kering dan menderita ? ...” ,Tanya Rasulullah.
“ ... Umatmu telah membuat diriku menderita dan tersiksa ...” , jawab Iblis.
“ ... Apa yang dilakukan oleh umatku ? ... ” , kata nabi yg kemudian dijawab iblis ...
" ... Wahai Rasulullah ada beberapa amal yang menjadi 7 senjata mematikan dari pihak mereka , dan telah membuat banyak derita dari kaumku ....”
“ ... Amal dan senjata apa yang telah membuat kaum mu menderita? ...” , tanya Rasulullah
" ... Pertama, tatkala bertemu, mereka saling memberi salam, sedangkan salam salah satu nama Allah.
Kedua, tatkala bertemu, mereka berjabat tangan dan perbuatan ini memiliki pahala besar. Selama mereka belum melepas tangan, rahmat Allah SWT senantiasa meliputi mereka berdua.
Ketiga, tatkala hendak makan dan memulai pekerjaan, mereka membaca Bismillah. Bacaan itu menghalangiku menikmati makanan dan menjauhkanku dari perbuatannya.
Keempat, setiap kali berbicara, mereka mengucapkan Inshaa Allah dan ridha akan ketetapan Allah sehingga aku tidak dapat merusakkan pekerjaan mereka.
Kelima, seharian aku berusaha mendorong mereka berbuat maksiat dan menyebar fitnah . Saat malam mereka bertaubat dan memohon ampun kepada Allah dan Allah pun mengampuninya. Itulah penyebab jerih payahku menjadi sia-sia.
Keenam, dan lebih dari semua itu, tatkala mendengar namamu disebut, mereka dengan lantang membaca shalawat untukmu. Aku mengetahui seberapa besar pahala shalawat. Karenanya, aku melarikan diri kecewa. Aku tidak mampu menyaksikan besarnya pahala yang mereka terima.
Ketujuh, tatkala melihat keluargamu, mereka menyayangi dan mencintainya dan ini merupakan sebaik- baik perbuatan ... " ,
kemudian Rasulullah SAW menghadap kepada para Sahabat seraya bersabda,
“ ... Barangsiapa mengamalkan satu dari perbuatan ini, ia telah membuat derita kaum iblis ... dan akan menjadi penghuni surga ...” ,
Subhanallah ...
Perkongsian dari group sebelah wallahu'alam

Thursday, June 11, 2015

tut pokok betik

Teknik untuk tut pokok betik ikut kaedah yang digunakan di Thailand
1. Cari pokok induk yg elok, pangkas supaya tumbuh tunas baru.
2. Bila tunas dah cukup besar, tebuk lubang spt dlm gambar, masukkan kayu supaya lubang itu tidak tertutup.
3. Balut tempat tebukan dgn tanah atau koko peet dan bungkus.
4. Tunggu sehingga keluar akar baru potong dan pindahkan.
Kredit: Azhar Apendi Muhamad
Like · Comment · 

Sunday, June 7, 2015

ciri2 isteri puas


Mudah cerita, kesimpulan sendiri dilakukan 
apabila berlakunya ejakulasi. Ketahuilah, 
apabila tanda-tanda berikut berlaku kepada 
pasangan maka sebenarnya, anda telah 
berjaya menemui ‘kunci’ rangsangan dalam 
hubungan asmara. Antaranya ialah :

1. Keluar suara meneran yang agak kuat dan 
berlaku secara spontan

2. Badan menjadi tegang

3. Tubuh menjadi gementar

4. Nafas kencang dengan tiba-tiba

5. Kaki dan tangan merangkul tubuh suami 
dengan erat

6. Di peringkat kemuncak, isteri akan berasa 
seluruh tubuhnya kaku/kejang2 (seolah-olah tidak 
sedarkan diri) kerana 99 bahagian nafsunya 
sudah menguasai diri.

Thursday, June 4, 2015

kebaikan beruban

Bismillahirrahmanirrahiim ..
KEUTAMAAN UBAN DI HARI KIAMAT
Kisah Islami >> Muhammad s.a.w
Seseorang yang beruban pastinya akan merasa risih. Kerana kebanyakan kita menganggap bahawa yang beruban itu sudah tua. Padahal, kini juga banyak orang yang masih terlihat dewasa yang memiliki uban. Ada yang berkata bahawa uban adalah cahaya pada hari kiamat, benarkah demikian?
Diriwayatkan dari Fudhalah bin Ubaid r.a bahawa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Barangsiapa yang beruban rambutnya dalam Islam, nescaya uban itu akan menjadi cahayanya pada hari kiamat."
Ketika itu ada seseorang berkata kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, "Sesungguhnya ada orang-orang yang mencabut uban mereka." Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pun bersabda, "Barangsiapa yang ingin melakukannya bererti hendak mencabut cahayanya." [HR. Al Bazzar, Ath-Thabrani dan dihasankan Al-Albani dalam shahih At-Targhib wat Tarhib (2092)]
Di antara keutamaan membiarkan uban dan tidak mencabutnya ialah pada hari kiamat kelak pemiliknya akan diberikan empat hal penting, yaitu cahaya di atas Shirat, setiap rambut putih dibalas satu kebaikan, dihapus darinya satu keburukan, dan Allah mengangkat satu darjat dari rambut itu.
Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a bahawa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Janganlah kalian mencabut uban. Sesungguhnya uban itu adalah cahaya pada hari kiamat. Barangsiapa yang tumbuh ubannya ketika Islam nescaya dicatatkan untuknya dengan uban itu satu kebaikan, dihapus dari orang itu satu kesalahan (dosa) dan ia ditinggikan satu darjat baginya dengan uban itu," [HR. Ahmad dalam Al-Fath Ar Rabbani 17/315, At Tirmidzi (2821), Ibnu Majah (3721) dan Ibnu Hibban. Sedangkan dalam shahih At-Targhib wat Tarhib Al Albani berkata "hadis ini Hasan shahih" (2096).
Dari sini kita bisa mengetahui bahawa setiap perintah Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan setiap amal soleh tidaklah diperintahkan secara sia-sia. Pada hari kiamat amal kebaikan tersebut akan memiliki faedah dan buah sebagai ganjaran bagi setiap orang yang taat kepada Allah dan menjadi pembeza antara orang yang taat dengan orang yang bermaksiat.
Uban merupakan suatu nikmat, sebab uban adalah pemberi peringatan dan pengingat bagi orang yang faham terhadap dekatnya ajal. Allah s.w.t berfirman, "Dan mereka berteriak didalam neraka itu, 'Ya Rabb kami, keluarkanlah kami, nescaya kami akan mengerjakan amal yang shalih berlainan dengan yang telah kami kerjakan' dan apakah kami tidak memanjangkan umurmu dalam masa yang cukup untuk berfikir bagi orang yang mau berfikir, dan (apakah tidak) datang kepadamu pemberi peringatan? Maka rasakanlah (azab Kami) dan tidak ada bagi orang-orang yang zalim seorang penolong pun." (QS. Fathir: 37)
Abdul Aziz bin Abu Rawwad berkata kepada seseorang, "Barangsiapa yang tidak bisa mengambil nasihat dari tiga hal, bererti dia tidak akan bisa diperingatkan dengan apapun, yaitu Islam, al-Qur'an dan uban," (Shifatush Shafwah, Ibnu Al-Jauzi: 1/470).
[Islampos]