Monday, March 2, 2015

kaedah mengira harga minyak

cara mengira harga minyak di Malaysia

Semenjak harga minyak naik 1 Mac hari itu, ramai yang kongsikan graf ini di mana kenaikan 25 sen bagi semua jenis minyak boleh dikatakan tidak logik. Ini kerana harga minyak setelah subsidi dimansuhkan berkuatkuasa pada 1 Disember, harga minyak ditentukan melalui kaedah pengapungan terkawal di mana purata perubahan kos produk akan menentukan penetapan harga bagi bulan berikutnya. Namun persoalannya, bagaimanakah sebenarnya cara dan pengiraan untuk menetapkan harga minyak di Malaysia ini?


Jika mengikut graf harga minyak dunia ini, harga RON95 purata bulanan sebelum VS harga RON95 1 haribulan berikutnya lebih kurang seperti jadual berikut:

BulanHarga Purata RON95 BulananHarga RON95 pada 1hb Bulan Berikutnya
Nov 2014USD76.96 / LiterRM2.26 / Liter
Dec 2014USD60.55 / LiterRM1.90 / Liter
Jan 2015USD47.45 / LiterRM1.70 / Liter
Feb 2015USD49.41 / LiterRM1.95 / Liter

Jika difikir secara kasar dan logik, bagaimana harga minyak pada 1 Mac 2015 boleh lebih tinggi daripada harga minyak pada 1 Januari 2015 sedangkan harga purata bulan Februari 2015 jauh lebih rendah daripada harga purata bulan Disember 2014?

Maka ramailah netizen menjadi pakar ekonomi pada hari ini berkongsikan graf tersebut di media2 sosial. Dan disebabkan itu juga maka terpaksalah para penyokong, macai dan juga cybertrooper kerajaan menjadi pakar ekonomi juga untuk mempertahankan kenaikan harga minyak tersebut, salah satunya seperti berikut:

1- Faktor 1 : Pengiraan harga minyak adalah berdasarkan purata pembelian kepada penggunaan (total Beli ÷ total guna). Jika lihat itu balik, most of the time pembelian ( No 1 tulisan pink) adalah pada paras harga (line kuning) yg dibulatkan ( No 2 tulisan pink).

2- Faktor 2 : Ingat formula di atas? Total beli ÷ total guna. Kita membeli minyak dari luar. Pembelian adalah menggunakan matawang USD, bukan RM. Nilai RM kita pada Feb adalah lebih rendah berbanding Dec 2014. Jika beli dengan kuantiti yang sama, nilai belian pada Dec 2014 lebih murah dari Feb 2015. Itu logik nya.. (^__^)

3- Faktor 3 : Saban hari, penggunaan minyak meningkat. Apabila permintaan ini meningkat maka pembelian minyak juga meningkat. Dengan kata lain, harga minyak turut terpengaruh. Namun faktor ini tidaklah significant. Tetapi boleh di fikirkan.

Kredit: Aznil Hisham.

So hujah yang dikemukakan untuk mempertahankan kenapa harga minyak bulan Mac 2015 lebih tinggi daripada bulan Jan 2015 adalah dengan mengaitkan harga minyak dunia dengan kadar pertukaran matawang USD dengan RM yang semakin meningkat. Walaupun negara kita salah sebuah negara pengeluar minyak, namun menurut PM, kita merupakan negara pengimport bersih petroleum, maka sebab itu harganya masih bergantung juga kepada kadar tukaran matawang asing selain daripada harga pasaran minyak dunia, so bagi aku hujah ini juga logik dan relevan.

BulanHarga Purata
RON95 Bulanan
Harga RON95 pada
1hb Bulan Berikutnya
Anggaran Purata Kadar 
Tukaran Matawang 
USD ke MYR
Nov 2014USD76.96 / LiterRM2.26 / Liter1USD = RM3.30
Dec 2014USD60.55 / LiterRM1.90 / Liter1USD = RM3.45
Jan 2015USD47.45 / LiterRM1.70 / Liter1USD = RM3.56
Feb 2015USD49.41 / LiterRM1.95 / Liter1USD = RM3.62


Graf Kadar Tukarang Matawang USD/MYR VS Harga Minyak Dunia

So siapa yang salah, siapa yang betul? Mungkin tiada siapa yang betul, tiada siapa yang salah, kerana semua hipotesis adalah berdasarkan andaian dan anggaran semata2 berdasarkan data2 yang diperolehi di Internet.

Kalau nak kata siapa yang salah, bagi aku kerajaan yang salah. Salah kerana tidak memberitahu cara pengiraan bagaimana harga minyak terkini boleh diperolehi lantas menyebabkan rakyat bertelagah sehingga masing2 mahu menjadi pakar ekonomi dan mencipta teori sendiri. Sekadar mengumumkan harga minyak baru dalam kenyataan akhbar tidak mencukupi.


Rakyat berhak mengetahui kaedah pengiraan harga minyak mengikut kaedah pengapungan terkawal (managed float) yang diperkatakan itu bagi mengelakkan rakyat semakin terapung2 sehingga tidak lagi terkawal dalam mencipta pelbagai teori yang syok sendiri.

Saturday, February 28, 2015

pasangan wanita di syurga


Kes 1: Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin.

Wanita dalam golongan ini akan dikahwinkan dengan seorang lelaki di kalangan Ahli Syurga. 

Rasulullah s.a.w bersabda: “Tiada si bujang di dalam syurga” (H.R. Muslim). Ini kerana ada juga kaum lelaki yang belum berkahwin sebelum meninggal dunia.

  Kes 2: Wanita yang meninggal dunia setelah bercerai dan tidak berkahwin dengan lelaki lain selepas itu. 

Wanita dalam golongan ini juga akan dikahwinkan oleh Allah s.w.t dengan lelaki daripada Ahli Syurga. 


  Kes 3: Wanita yang meninggal dunia sedangkan suaminya tidak memasuki syurga.

Seperti kes 2, wanita dalam golongan ini juga akan mengahwini lelaki daripada Ahli Syurga. 


  Kes 4: Wanita yang meninggal dunia setelah berkahwin.  

Wanita dalam golongan ini akan bersama suami mereka masing-masing asalkan suaminya memasuki syurga.

  Kes 5: Wanita yang kematian suami dan tidak berkahwin selepas itu.  

Seperti kes 4, Wanita dalam golongan ini akan bersama suami mereka masing-masing asalkan suaminya yang meninggal tersebut memasuki syurga.

  Kes 6: Wanita yang kematian suami tetapi berkahwin dengan lelaki lain.  


Apabila seorang wanita ketika di dunia memiliki dua atau lebih suami, maka kelak di syurga dia dipersilakan untuk memilih siapa di antara suami-suaminya yang dia inginkan untuk menjadi pendampingnya di syurga. 

Asalkan suaminya itu tergolong dari Ahli Syurga. Satu lagi pendapat mengatakan bahawa dia akan bersama suaminya yang terakhir. 

Ini disebut oleh hadith Rasulullah: “Wanita adalah kepunyaan suaminya yang terakhir” (H.R. Al-Albani).

Friday, February 27, 2015

cara halang org invite main game

ISU INVITE MAIN GAME??
Tu pun nak kecoh ke?
Dok kata org bodo asyik invite men game..
Yg sbenarnya sapa bodo?
Yg bodo adalah ko..
Mana boleh ko nak control org main game..
Ko x ske org invite..
Ko block je lah aplikasi tu..
Aku x ske game poker..
Sampai mampos keras ko invite camner pun,
Invitation tu xkan sampai kat aku..
Sedap2 kata org bodo..
Dier yg bangang yg amat!
Lagi satu aku akan terus invite dan invite..
Kalo x ske xpayah friend ngan aku..
Aku x pernah add sesiapa..
Ang yg terhegeh2 add aku..
Aku kesian.. Aku approve jr lahh..
Lalalalalala.. Jenis ngader2..
Pasal game pun nak meroyan!!

Thursday, February 26, 2015

melayu di tipu

7 Ritual bangang geng2 MLM memperdayakan mangsa

Ini adalah suatu bentuk kebodohan dan ketahian. Geng2 MLM sudah ada satu ritual baru untuk memperdayakan mangsa2 mereka, iaitu dengan mengumpulkan mangsa2 mereka yang majoritinya orang MELAYU depan sebuah kereta mewah (contohnya BMW M5 berwarna kuning yang hanya ada 8 unit sahaja di Malaysia) dan menjerit terpekik2 terlalak2 dengan begitu bersemangat untuk meyakin dan memberi harapan palsu kepada para downline dan prospek yang mereka juga boleh membeli kereta mewah seperti mereka setelah join program MLM mereka.



1. Perniagaan yang betul adalah dengan mempromosikan barangan dan produk yang dijual, bukan mempromosikan harta dan kekayaan.

2. Kereta itu liabiliti dan bukan aset kekal yang mana nilainya akan jatuh dan pemiliknya adalah penanggung kos.

3. Cara paling mudah mengaburi mata orang untuk menunjukkan yang kita kaya dan berjaya adalah dengan menunjukkan kereta, kerana kereta mudah dibawa ke mana2. Rumah pula tidak boleh dibawa ke hulur ke hilir untuk menipu orang.

4. Namun kereta yang dijaja tu boleh jadi ntah sapa2 punya, mungkin sendiri punya, mungkin sewa, mungkin pinjam, mungkin curi.

5. Dalam senarai orang terkaya di Malaysia mahupun di dunia, tiada seorang pun orang MLM tersenarai.

6. Dan aku tak pernah nampak ahli perniagaan yang benar2 berjaya dan kaya raya seperti Syed Mokhtar Al-Bukhary, atau Robert Kuok, atau Ananda Krishnan, atau Bill Gates sekali pun, terpekik terlolong macam orang gila dan tayang kereta mewah mereka semata2 nak tarik orang lain join dan beli produk mereka.

7. Percaya kepada skim MLM hanya kerana upline anda menayang kereta bererti anda seorang yang dungu, lebih tepat lagi, melayu dungu, jika anda melayu.

8. MLM - Melayu Lipat Melayu.

9. Adakah mengutuk MLM bererti menjatuhkan perniagaan melayu? Kalau modus operandi suatu MLM itu sangat bodoh, aku rela digelar penjatuh perniagaan melayu daripada tengok orang melayu diperbodoh2kan.

Kredit video: Blog Serius.




tags: ritual bangang leader mlm upline downline terjerit jerit terlolong terpekik kereta bmw m5 5 series besi buruk kuning tarik join multi level marketing scam skim piramid menipu perdaya mangsa video

Tuesday, February 24, 2015

ciri ciri ajaran sesat

CIRI-CIRI AJARAN SESAT
Maksud dan ciri-ciri ajaran sesat
Maksud ajaran Sesat
Ajaran atau amalan yang didakwa sebagai ajaran Islam sedangkan hakikatnya bercanggah dengan Al-Quran dan Al-Sunnah
Ciri-ciri ajaran sesat
o Mencemarkan kesucian Al-Quran dan Hadis seperti memansuhkan, mengubah, mempertikaikan atau membuat tafsiran menyeleweng terhadap Al-Quran dan Hadis.
o Mengubah prinsip-prinsip asas dalam akidah Islam contoh mendakwa semua agama adalah sama -
o Mendewa-dewakan pemimpin sehingga menganggapnya bersifat maksum, Al-Mahdi, nabi dan sebagai tuhan – ajaran Qadiani
o Menolak perkara yang Qat’ie dalam Islam seperti menghapuskan jihad.
o Mengubah bentuk-bentuk ibadat seperti mengurangkan ibadat puasa kepada 19 hari dan bersolat hanya dengan berniat-
o Mengubah konsep dosa dan pahala seperti memberi kuasa penebusan kepada seseorang – ajaran Tarikat Al-Mufarridiah
o Mendakwa boleh melakukan perkara-perkara pelik yang bersangkutan dengan perkara-perkara ghaib seperti memanggil roh orang mati
o Mendewa-dewakan sesuatu selain Allah SWT seperti menyeru nama-nama orang yang telah meninggal dunia didalam doa atau jampi – bomoh
o Menolak hadis Mutawatir atau hadis secara umum seperti golongan anti hadis.

Friday, February 20, 2015

cek jin dalam badan sendiri