Sunday, January 30, 2011

Masalah Monyet

GANGGUAN MONYET LIAR

JABATAN Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) ingin merujuk aduan penduduk Taman Kekwa, Seremban, Negeri Sembilan melalui ruangan Forum Utusan Malaysia bertarikh 14 Januari 2011.

Perhilitan Negeri Sembilan menerima aduan daripada pengadu pada 6 Januari 2011 dan telah cuba menghubungi pengadu pada hari yang sama bagi mendapatkan lokasi sebenar gangguan. Ini memandangkan terdapat juga taman perumahan yang mempunyai nama yang sama di Seremban dan Port Dickson, namun beliau telah gagal dihubungi.

Pada waktu yang sama, kakitangan Perhilitan Negeri Sembilan turut melakukan operasi kawalan hidupan liar di lokasi lain terlebih dulu kerana terdapat beberapa aduan lain pada hari yang sama dan keesokan harinya.

Pada 13 Januari 2011, seorang pengadu lain telah menghubungi Perhilitan Negeri Sembilan mengenai gangguan seekor kera di Taman Kekwa, Seremban. Pihak Jabatan telah mengambil tindakan pada hari yang sama lebih kurang pukul 11.00 pagi.

Berikutan aduan yang dipaparkan di Utusan Malaysia pada 14 Januari 2011, pihak Perhilitan Negeri Sembilan telah menghubungi pengadu pertama di rumah beliau pada pukul 6.30 petang untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai aduan beliau.

Pengadu telah berpuas hati kerana tiada lagi kera yang mengganggu berikutan tindakan pantas jabatan dalam usaha menangani haiwan tersebut.

Untuk sebarang aduan berhubung hidupan liar, orang ramai diminta menghubungi 03-90866 800 atau e-mel kepada pakp@wildlife.gov.my

Perhilitan

Kementerian Sumber Asli

dan Alam Sekitar

No comments:

Post a Comment