Saturday, June 9, 2012

cinta rumit

Gadis terlanjur dalam dilema


E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
SAYA remaja perempuan berumur 18 tahun yang ingin bertaubat, tetapi tidak tahu caranya. Sewaktu berumur 10 tahun, saya dirogol bapa saudara yang umurnya sebaya dengan saya ketika sedang tidur.
Sebelum kejadian, hampir setiap hari anggota badan saya diraba. Saya tidak melawan kerana amat takut dan dia juga tidak mahu saya memberitahu sesiapa.

Ketika di sekolah menengah, saya dirogol pula empat atau lima lelaki yang tidak dikenali. Perkara itu berlaku ketika menemani kawan ke majlis rumah kawannya.

Rupa-rupanya, kawan saya itu menipu dan sanggup menjadikan saya pemuas nafsu rakan lelakinya. Sejak kejadian itu, saya meminta untuk tinggal bersama emak saudara saya.


Saya fikir boleh mendapat kehidupan baik, tetapi malangnya saya berkenalan pula dengan seorang lelaki yang saya gelar ‘F’ dan kami pernah terlanjur.

Saya juga pernah terlanjur bersama teman lelaki lain yang saya gelar sebagai J.
Namun, alhamdulillah, saya kini tidak lagi terbabit dalam kancah perzinaan.

Namun pengalaman itu membuatkan saya takut berkawan dengan lelaki. Kini, saya sedang berkawan dengan seorang lelaki, ‘A’ yang berumur 20 tahun.

Kami berkenalan melalui kawan saya. Bagi saya, dia seorang lelaki yang baik dan menghormati saya namun kuat cemburu. Saya menceritakan semua kisah silam saya kepadanya dan dia menerima saya dengan ikhlas.

Dia berjanji akan menjaga saya. Kebetulan juga saya berkenalan dengan seorang duda ‘K’ yang berumur 41 tahun dan mempunyai dua anak.

Setelah sekian lama, baru saya tahu, duda itu abang kepada ‘F’. Sekarang dia sedang menantikan jawapan daripada saya kerana dia ingin menjadikan saya isterinya.

Namun saya buntu sama ada perlu menerima K atau memilih A kerana A sentiasa menyayangi saya. Jika saya berkahwin dengan K, saya dapat menyelamatkan anak perempuannya daripada F yang sentiasa mengambil kesempatan terhadap perempuan.

Buat pengetahuan Dr, dua orang anak K kini berada dalam satu rumah dengan F. K pernah memberitahu F pernah melakukan hubungan seks dengan ramai wanita dan salah satu sebab mengapa K bercerai dengan bekas isterinya kerana bekas isterinya itu pernah terlanjur bersama F.

Mana yang perlu saya pilih, K atau A? Bagaimana caranya untuk saya bertaubat?

MIERA,
Kuala Lumpur




MANA-mana orang Islam yang tersalah langkah sehingga melakukan perbuatan yang dilarang Allah seperti zina hendaklah segera ingat kepada Allah dan terus memohon keampunan-Nya, iaitu dengan beristighfar dan bertaubat.

Ini jelas apabila Allah s.w.t berfirman: “Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji (fahishah), atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka- dan sememangnya tiada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang telah mereka lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya).” (Surah Al ‘Imran (3): 135).

Seterusnya Nabi selalu mengucapkan kata-kata istighfar berikut: “Subhana-ka Allahumma wa bi-hamdi-ka Allahumma ‘ghfir-li inna-ka anta al-tawwab al-rahim.”
(Maha Suci Engkau Ya Allah dan dengan pujian Engkau Ya Allah ampunilah aku sesungguhnya Engkau Maha Pengampun dan Penyayang). Istighfar Nabi bertujuan mendekatkan diri kepada Allah.

Setiap umat Islam amat digalakkan beristighfar seperti yang diamalkan Nabi kita. Sebenarnya beristighfar kepada Allah mempunyai dua tujuan utama, iaitu untuk memohon keampunan Allah daripada dosa dan akibat daripada dosa.

Ia ada hubungan dengan taubat. Kedua, mengharapkan supaya tidak terjerumus dalam dosa sehingga mendapat keredaan Allah dan layak masuk dalam syurga Allah nanti.

Istighfar sebegitu dapat menjauhkan seseorang daripada melakukan dosa kerana sentiasa mengingati Allah. Taubat bermaksud kembali taat kepada suruhan dan larangan Allah.

Ia hendaklah disertai dengan keazaman yang penuh untuk meninggalkan dosa yang dilakukan. Dengan beristighfar dan bertaubat, Allah akan mengampunkan dosa yang lalu.

Itulah yang saudari perlu dilakukan. Sebenarnya apa yang berlaku kepada saudari menunjukkan tiada pembelaan terhadap nasib buruk yang menimpa.

Sepatutnya seorang anak gadis berada di bawah tanggungjawab penjaga atau wali.
Wali utama ialah ibu bapa. Mereka bertanggungjawab menjaga keselamatan dan maruah diri anak gadis masing-masing.

Sekiranya tidak, tanggungjawab dipikul keluarga terdekat dan akhirnya pihak pemerintah. Apabila seorang wanita berkahwin, beliau berada di bawah tanggungjawab suami.

Dalam kes saudari di atas, perkahwinan sepatutnya disegerakan kerana ia dapat menjaga kebajikan dan maruah diri. Mengenai calon pemilihan suami pula ialah dia hendaklah seorang yang bertanggungjawab, dapat menjaga maruah isteri dan keluarga.

Dalam membuat pilihan antara calon di atas, saudari hendaklah berterus terang menyatakan saudari menerima sesiapa yang lebih serius mengambil saudari sebagai isteri.

Itu dapat dilakukan, seperti meminta calon menghantar pinangan. Lebih baik mempercepatkan perkahwinan supaya tidak berlaku lagi perbuatan maksiat.

Mohon kepada Allah supaya mempermudahkan urusan perkahwinan dan pemilihan calon terbaik untuk kebaikan semua.

No comments:

Post a Comment