Aurat Wanita : Apa Sudah Jadi ?
Aurat : Apa Sudah Jadi ?
Oleh
Ust Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman
Semasa saya memberikan kuliah
kepada satu kumpulan wanita yang terdiri dari golongan professional
termasuk para Datin di satu daerah, ketika itu, sedang heboh isu wanita
seksi ditangkap di sebuah kelab malam. Lalu timbul isu hak peribadi
wanita untuk memakai apa jua pakaian yang diingininya, termasuk yang
seksi. Lalu, semasa kuliah ini saya mengambil peluang bertanya kepada
kumpulan wanita ini soalan mudah berikut :-
"Apakah agaknya sebab wanita ingin memakai seksi dikhalayak ramai? Dengan skirt pendek, atau baju sendat dan nipis?"
Ada di antara mereka mula
memberikan pandangan, tetapi kerana terlampau ramai yang bercakap, saya
tidak mendengar butirannya. Apabila saya meminta seorang wakil, seorang
menjawab dengan yakin.
" Untuk nampak cantik ustaz..." katanya sambil tersenyum malu.
Saya bertanya pula : "Agaknya kepada siapa nak ditunjukkan kecantikan itu?"
"Tentulah kepada kaum lelaki ustaz, kaum wanita pun iye juga.." sambungnya.
"Baiklah, jika lelaki tersebut
sudah tergoda dengan kecantikan tu, lalu ingin menyentuh bahagian indah
yang dilihatnya boleh tak ?" Tanya saya menguji.
" Isyh, ustaz ni.. tentulah
tak boleh ustaz, dah kira ‘sexual harassment' (gangguan seksual) tu
ustaz" dengan yakin sekali hujjahnya kali ini.
"Jika demikian, tidakkah para
wanita merasakan, tindakan mereka yang memaparkan bahagian yang menarik
di tubuh mereka itu juga merupakan gangguan seksual kepada lelaki?"
Tambah saya.
" Erm, macam mana tu ustaz?" Tanya mereka dengan nampak sedikit bingung sambil berkerut dahi.
"Ye la, bila orang lelaki yang
dah naik syahwatnya tu, kerana kecantikan peha wanita tu contohnya,
mestilah terganggu syahwatnya, lalu terdetik keinginan seksualnya secara
tidak terkawal" .."Kerana itu saya katakan berpakaian seksi adalah
suatu bentuk gangguan seksual kepada orang lelaki di sekelilingnya"
"Cuba bayangkan, kucing yang
lapar diacah-acah dengan ikan ‘fresh' yang digoyang-goyankan di
hadapannya tentu geram kucing tu, malah silap haribulan, tentu
diterkamnya muka orang yang mengacah juga" Tambah saya lagi memberi
keyakinan.
"Tapi perlu diingat, tak semua
kucing akan terkam, hanya yang amat lapar dan liar je, demikian juga
lelaki, tak semua lelaki gagal kawal nafsunya, tetapi tak dinafikan
bahawa ramai juga yang gagal dan liar"
"Akhirnya, kerana suasana yang
tak sesuai, mungkin kerana ramai orang dan di tempat awam pula,
terselamatlah wanita seksi itu dari terkaman lelaki liar tadi.
Masalahnya, anak-anak perempuan kecil berumur 7 hingga 12 tahun yang
mungkin menjadi mangsa tempiasan nafsu lelaki begini. Dan di ketika itu,
samada wanita itu bertudung, berjubah, kanak-kanak dan sebagainya tidak
lagi mampu menahan nafsu si lelaki seperti ini, asalkan suasana cukup
sesuai (sunyi dan jauh dari pandangan ramai), akan dilepaskan nafsunya
secara kekerasan" Terang saya dengan panjang lebar, mereka mengganguk
dengan wajah serius kali ini.
Lebih terangnya, sama-sama
fikirkan adakah jika para wanita yakin bahawa jika anda berada di
hadapan Baginda SAW hari ini, adakah Rasulullah akan tersenyum atau
sebaliknya? . Jika sebaliknya, bagaimana pula peluang wanita seperti ini
untuk mendapat Syafaat Nabi SAW di akhirat kelak?. Benar, mungkin
sesoerang wanita itu berjaya meraih pandangan istimewa dari kaum lelaki
hasil pendedahan kecantikannya yang memukau. Tapi keseronokan itu
hanyalah palsu dan sementara sahaja, serta tidak menambah sebarang nilai
buat kehidupan kekal di Barzakh dan Akhirat selain menambahkan tahap
azab sahaja. Apa yang jelas, pakaian yang ditunjukkan oleh wanita Arab
yang solehah dengan penutupan aurat yang sempurna di zaman ini sudah
tentu boleh memberi sedikit info kepada kita bahawa inilah mugkin
pakaian yang dipakai oleh wanita Islam di zaman Nabi serta mendapat
redha dari mata dan hati baginda SAW. Tidakkah para wanita hari ini juga
berminat meraih redha dari mata dan hati baginda SAW?.
BENARKAH MENUTUP AURAT DAPAT MENGELAK DARI WANITA DISAKITI?
Ramai wanita professional dan
yang kurang didikan agama hari ini mencebik bibirnya apabila tajuk ini
disebutkan, mereka tidak percaya langsung fakta yang saya sebut diatas.
Malah ada yang berpendapat lelaki sengaja melakukan perkara buruk kepada
wanita kerana ingin menunjukkan kekuasaannya terhadap wanita. Kerap
benar saya dengar hujah ini di media massa.
Hakikatnya, sebagai hamba
Allah SWT dan umat Rasulullah SAW kita diajar untuk merujuk Al-Quran dan
Al-Hadith bagi mendapat kepastian tentang baik buruk dan benar salahnya
sesuatu perkara itu. Dalam hal ini, Allah SWT berfirman :-
"Hai Nabi!
Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan
isteri-isteri orang mu'min semua hendaklah mereka melabuhkan
jilbab-jilbab mereka atas (muka-muka) mereka. Yang demikian itu lebih
memastikan mereka agar dikenali (sebagai wanita Islam) supaya mereka
tidak diganggu." (al-Ahzab: 59)
Jilbab, iaitu pakaian yang
lebarnya semacam baju kurung untuk dipakai oleh kaum wanita bagi
menutupi tubuh badannya. Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi menerangkan
"Sebahagian perempuan Jahiliah apabila keluar rumah, mereka suka
menampakkan sebahagian kecantikannya, misalnya dada, leher dan rambut,
sehingga mereka ini diganggu oleh laki-laki fasik (jahat) dan yang suka
berzina, kemudian turunlah ayat di atas yang memerintahkan kepada
orang-orang perempuan Islam untuk melabuhkan jilbabnya itu sehingga
semua bahagian-bahagian tubuhnya yang boleh membawa fitnah itu tidak
kelihatan. Dengan demikian secara zahirnya pula mereka itu akan dikenali
sebagai wanita yang terpelihara (‘afifah) serta tidak mudah diganggu
oleh orang-orang yang suka kejahatan atau orang-orang munafik.
Jadi jelasnya, bahawa ayat
tersebut memberikan ‘illah (alasan) utama perintah ini adalah kerana
bimbang wanita muslimah diganggu oleh orang-orang fasik dan menjadi
perhatian orang-orang yang suka berzina. Bukanlah ketakutan yang timbul
dari perempuan itu sendiri atau karena tidak percaya kepada mereka,
sebagaimana anggapan sebahagian orang, tetapi ia adalah kerana
sebahagian wanita yang suka menampakkan perhiasannya, berjalan dengan
penuh lenggang lengguk dan bicaranya dibuat-buat manja, sering menarik
perhatian nafsu lelaki dan menjadikannya sasaran orang-orang yang suka
berzina. (Petikan dari kitab Al-Halal wal Haram fil Islam dengan sedikit
pindaan)
Ayat ini juga jelas
menunjukkan bahawa salah satu target utama menutup aurat yang diletakkan
oleh Allah SWT adalah sebagai kaedah dan cara terbaik bagi mengelakkan
wanita Islam dari diganggu dan disakiti.
BANTAHAN KAUM WANITA
"Eleh, tetapi hari ini ramai
juga wanita bertudung yang kena rogol, malah setengahnya kena bunuh
dijerut dengan tudungnya pulak, kanak-kanak pun kena rogol dan bunuh.
Ini maknanya, tudung bukan lagi penyelamat la ustaz. Ha..macam mana
ustaz nak jawab tu ?. Hujah balas yang selalu saya dengar bila isu ini
ditimbulkan.
"Pernah tak anda merasa amat marah sepanjang hidup anda ?" Tanya saya kembali.
"Pernah juga ustaz..kenapa ustaz, apa kaitannya?" Bingung sekali lagi mereka nampaknya.
"Biasanya bila seseorang itu
sedang amat marah, sempat tak agaknya ia berfikir bahaya atau tidak
tindakan yang dibuatnya sebagai contoh; ada orang yang sedang marah
kerana bising tangisan kanak-kanak, maka ditendang (seperti berita yang
saya baca di akhbar baru-baru ini), ditolak jatuh tangga, ditekup wajah
kanak-kanak itu dengan bantal dan macam-macam lagi bagi menghilangkan
kemarahan atau gangguan bising itu, setelah beberapa ketika mungkin baru
seolah-olah dia tersedar, lalu cemas dan mungkin menyesal"
"Demikianlah juga nafsu jahat,
bila ia berada di tahap tinggi, ia tidak lagi melihat samada kepada
pakaian dan umur wanita mahupun isteri orang dihadapannya, sasarannya
hanya mendapatkan hajat jahatnya, kerana itulah wanita yang menutup
aurat dengan sempurna serta kanak-kanak perempuan juga terancam, tanpa
dapat dinafikan juga peranan vcd, laman, akhbar, majalah dan novel lucah
" terang saya.
"Tapi macam mana pulak ayat
tadi kata tutup aurat dapat mengelakkan wanita dari disakiti ?" Balas
mereka dengan penuh minat kali ini.
"Jika kita lihat dengan
teliti, ayat tadi sebenarnya ditujukan kepada seluruh kaum wanita. Ini
bermaksud, jika sebahagian besar wanita tidak mentaatinya
dan memakai pakaian seksi pula. Di ketika itu, faedah dan kebaikan dari
tutup aurat bagi menjaga semua kaum wanita dari disakiti secara umum
akan tergugat dariu mencapai matlamat umumnya. Sebenarnya, ayat itu nak
beritahu bahawa seluruh wanita bertanggung jawab menjaga keselamatan
kaum sejenisnya dengan menjaga aurat masing-masing" Jelas saya
"Maka bila ada yang seksi, ini
bermakna, ia sedang mengancam kaum sejenisnya yang lain dan di tempat
lain kerana telah menghidupkan nafsu kebinatangan lelaki jahat yang
sedang tidur"
PENGALAMAN MENUMPANG KE MASJID
Saya masih ingat, dalam
perjalanan ke Masjid untuk menunaikan solat Jumaat di sebuah Masjid di
Ibu Negara. Pejabat saya di Jalan Sultan Ismail dan pada hari tersebut
saya menumpang kereta seorang rakan. Bersama kami beberapa rakan
sekerja yang lain. Tiba-tiba semasa berada di lampu trafik, tiba-tiba
suasana dalam kereta agak bising dengan
bunyi..uiiiii..oii...peh..mengancam...dan sebagainya, diikuti dengan
kata-kata :
"Astaghfirullah..korang ini
teruk betul la, kan ustaz ada dengan kita ini.." Kemudian "disambut
dengan kata rakan di belakang, ye la..ini la yang bagus kita pergi
masjid dengan ustaz, terjaga sikit"
Anda tentu dapat menggagak apa
yang dilihatnya? Alhamdulilllah saya tidak sempat melihat apa-apa
kerana sedang membelek pelbagai mesej soalan hukum hakam tertunda yang
memenuhi telefon bimbit saya. Bila saya tanya, kenapa? dengan malu-malu
mereka menyalahkan sesama sendiri akibat ‘gatal mata' melihat
skirt-skirt pendek wanita KL, samada wanita Melayu mahupun Cina
disekitar kawasan segitiga emas itu.
Cuba bayangkan, perasaan
lelaki-lelaki ini. Mereka dalam perjalanan ke masjid, semuanya juga
telah berumah tangga, tapi nafsu masih teransang apabila didedahkan
kepada permandangan seperti itu. Jahatkah mereka?
"Gatal dan dah miang sangat
kot orang lelaki ni, memang teruk mereka ni, tak sangka, harap suami
kita tak macam ni" mungkin itulah yang akan dikatakan oleh sebahagian
besar pembaca wanita sekarang ini.
Tapi itulah cabaran terbesar
lelaki wahai kaum wanita, iaitu ANDA, wanita dan seluruh kecantikan yang
dikurniakan Allah SWT kepadanya sebagai ujian, ia disebutkan oleh Allah
SWT :
زين للناس حب الشهوات من النساء والبنين ..
"Dihiaskan (diuji) bagi manusia itu, nafsu syahwat dan keinginan serta kecintaan kepada wanita, anak-anak, harta..."
Ayat ini dengan jelas menyebut syahwat utama lelaki adalah pada wanita. Nabi SAW juga pernah bersabda :
ما تركت بعدي فتنة أضر على الرجال من النساء
Ertinya : "Tidak aku
tinggalkan fitnah selepasku yang lebih boleh membawa mudarat kepada
lelaki selain wanita" (Riwayat Al-Bukhari, 7/11, bab Zikir & Doa )
ANTARA LAWAK & HUKUM
Saya juga masih ingat, sewaktu
di tempat lama, rakan-rakan sepejabat sering kali apabila mereka
terlihat aurat wanita sebegini akan disebut .. "tak pe ustaz kan,
pandangan pertama tak berdosakan?". Sedih saya melihat sikap sebahagian
umat Islam hari ini yang kerap mempermainkan hukum hakam akibat
kejahilan mereka.
Sebuah hadith : "Dari
Jarir bin Abdullah, ia berkata: Saya bertanya kepada Rasulullah s.a. w.
tentang melihat (aurat wanita) secara tiba-tiba tanpa sengaja. Maka
jawab Nabi: Palingkanlah pandanganmu itu!" (Riwayat Ahmad, Muslim, Abu
Daud dan Tarmizi) - Iaitu, Jangan kamu ulangi melihat untuk kedua
kalinya sebagainya datang dalam hadith Nabi kepada Sayyidina Ali r.a.
Apabila ia adalah sebuah
hukum, maka adalah tidak harus sama sekali sesiapa juga mempermainkan
apa jua berkaitan dengannya. Nabi SAW bersabda :-
ان العبد ليتكلم بالكلمة ما يتبين فيها يزلّ بها إلى النار أبعد مما بين المشرق والمغرب
Ertinya : " Sesungguhnya
seorang hamba yang bercakap sesuatu kalimah atau ayat tanpa mengetahui
implikasi dan hukum percakapannya, maka kalimah itu boleh
mencampakkannya di dalam Neraka lebih sejauh antara timur dan barat" (
Riwayat Al-Bukhari, bab Hifdz al-Lisan, 11/256 , no 2988)
KESILAPAN KERAP WANITA TENTANG AURAT
Ketika ini, saya mengambil
masa sekitar satu jam untuk ke pejabat, memandu kereta dari Puchong ke
Jalan Sultan Ismail. Setiap hari, laluan jalan pergi dan pulang ini akan
mempamerkan kejahilan wanita Islam hari ini tentang penutupan aurat. Di
manakah kesilapan penutupan aurat wanita hari ini ?. Jawabnya seperti
berikut :-
KESALAHAN PERTAMA : Aurat itu adalah memakai tudung sahaja.
KESALAHAN KEDUA : Bertudung tetapi ber‘T-Shirt' berlengan pendek.
KESALAHAN KETIGA : Bertudung tetapi baju kebarungnya terbelah kainnya.
KESALAHAN KEEMPAT : Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan mudah ‘menggoda'.
KESALAHAN KELIMA : Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya.
KESALAHAN KEENAM : Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.
KESALAHAN KETUJUH : Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.
KESALAHAN KELAPAN : Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya.
Sebahagian wanita menyangka
bahawa tutup aurat tu adalah tutup rambut sahaja. Ia adalah tidak tepat
sama sekali. Asasnya adalah dari firman Allah SWT: ertinya :
"Hendaknya mereka
itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan JANGANLAH KAMU
MENDEDAHAKN AURAT DAN PERHIASAN KAMU KECUALI APA YANG TERZAHIR."
(an-Nur: 31)
Pengertian khumur (tudung),
iaitu semua alat yang dapat dipakai untuk menutup kepala. Sedang apa
yang disebut ‘juyub' kata jama' (bentuk plural) dari kata jaibun, yaitu
belahan dada yang terbuka, tidak tertutup oleh pakaian/baju.
Setiap perempuan Islam wajib
menutup kepalanya dengan tudung dan bahagian dadanya termasuk juga
leher, sehingga semua tempat-tempat yang boleh membawa fitnah tertutup
dari perkara yang memungkinkan dilihat oleh orang-orang yang jahat
hatinya.
Menurut Syeikh Dr Yusof
Al-Qaradawi yang dimaksud perhiasan perempuan dalam ayat itu pula, iaitu
apa saja yang dipakai berhias dan untuk mempercantik tubuh, baik
berbentuk ciptaan asli seperti wajah, rambut dan potongan tubuh, ataupun
buatan seperti pakaian, perhiasan, make-up dan sebagainya.
Dalam ayat di atas Allah
memerintahkan kepada orang-orang perempuan supaya menyembunyikan
perhiasan tersebut dan melarang untuk dinampak-nampakkan. Allah tidak
memberikan pengecualian, melainkan apa yang terzahir. Oleh karena itu
para ulama kemudian berbeza pendapat tentang erti apa terzahir itu serta
ukurannya.
Misalnya sahabat besar Nabi
seperti Ibnu Abbas r.a, ia berkata dalam menafsirkan apa yang terzahir
itu adalah : celak dan cincin.
Yang berpendapat seperti ini
ialah sahabat Anas Bin Malik. Justeru, harus dilihat celak dan cincin
wanita, bererti boleh dilihatnya juga kedua tempatnya pemakaiannya,
iaitu muka dan kedua tapak tangan. Demikianlah apa yang ditegaskan oleh
ulama Tabien seperti Said bin Jubair, 'Atha', Auza'i dan lain-lain.
Bagaimanapun Ummul Mukminin
Aisyah r.a, Qatadah dan lain-lain menisbatkan gelang sebagai perhiasan
yang boleh dilihat. Dengan demikian, maka tempat letak gelang iaitu di
pergelangan tangan adalah dibolehkan jika tiada fitnah. Tetapi berkenaan
batasnya dari pergelangan sampai ke siku, masih diperselisihkan.
Seeloknya di jauhi dari mendedahkannya.
Menurut Syeikh Al-Qaradawi
juga, ini tidak sama dengan make-up dan cat-cat yang biasa dipakai oleh
perempuan-perempuan zaman sekarang untuk memakai gincu dan bedak merah
di pipi serta kuku. Make-up ini semua termasuk berlebih-lebihan yang
sangat tidak baik, yang tidak boleh dipakai kecuali di dalam rumah.
Sebab perempuan-perempuan sekarang memakai itu semua di luar rumah,
adalah untuk menarik perhatian laki-laki. Jadi jelas hukumnya adalah
haram.
Namun, kiranya sesempurna
mungkin seorang muslimah harus bersungguh-sungguh untuk menyembunyikan
perhiasannya, termasuk wajahnya itu sendiri kalau mungkin, demi menjaga
meluasnya kerusakan dan banyaknya kefasikan di zaman kita sekarang ini.
Lebih-lebih kalau perempuan tersebut mempunyai paras yang cantik yang
sangat dikawatirkan akan menimbulkan fitnah.
"Dan hendaknya mereka itu tidak menampak-nampakkan aurat dan perhiasannya kecuali terhadap suami atau ayahnya." (an-Nur: 31)
Kesemua jenis berpakaian yang
disebut tadi adalah diharamkan secara sepakat seluruh Ulama Islam.
Pengarahan ini tertuju kepada perempuan-perempuan mu'minah, dimana
mereka dilarang keras membuka atau menampakkan perhiasannya yang
seharusnya disembunyikan, misalnya: perhiasan telinga (anting-anting),
perhiasan rambut (sanggul); perhiasan leher (rantai), perhiasan dada
(belahan dadanya) dan perhiasan kaki (betis dan gelang kaki). Semuanya
ini tidak boleh dinampakkan kepada laki-laki lain. Mereka hanya boleh
melihat muka dan kedua tapak tangan yang memang ada rukhsah untuk
dinampakkan.
Amat jelas dari dalil al-Quran
dan al-Hadith bahawa Islam mengharamkan perempuan memakai pakaian yang
membentuk dan nipis sehingga nampak kulitnya. Termasuk diantaranya ialah
pakaian yang dapat menampakkan bahagian-bahagian tubuh, khususnya
tempat-tempat yang membawa fitnah, seperti: buah dada, paha, dan
sebagainya.
Dalam hadisnya yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Ada dua golongan
dari ahli neraka yang belum pernah saya lihat keduanya itu: (l) Kaum
yang membawa cambuk seperti ekor sapi yang mereka pakai buat memukul
orang (penguasa yang kejam); (2) Perempuan-perempuan yang
berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan
mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, rambutnya sebesar punuk unta. Mereka
ini tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak dapat akan mencium bau
syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan
demikian." (Riwayat Muslim)
Mereka dikatakan berpakaian,
karena memang mereka itu melilitkan pakaian pada tubuhnya, tetapi pada
hakikatnya pakaiannya itu tidak berfungsi menutup aurat, karena itu
mereka dikatakan telanjang, karena pakaiannya terlalu tipis sehingga
dapat memperlihatkan kulit tubuh, seperti kebanyakan pakaian perempuan
sekarang ini. ( Al-Halal Wal Haram Fil Islam, Dr Yusof Al-Qaradawi)
‘Bukhtun' adalah salah satu
macam daripada unta yang mempunyai kelasa (punuk) besar; rambut
orang-orang perempuan seperti punuk unta tersebut karena rambutnya
ditarik ke atas.
Disebalik keghaiban ini,
seolah-olah Rasulullah melihat apa yang terjadi di zaman sekarang ini
yang kini diwujudkan dalam bentuk dandanan rambut, dengan pelbagai macam
bentuk dalam salon-salon kecantikan, lebih parah pula apabila kaum
lelaki pula yang bekerja di salon seperti ini
Larangan Nipis
Saidatina Aisyah r.a
meriwayatkan, saudaranya iaitu Asma' binti Abubakar pernah masuk di
rumah Nabi dengan berpakaian jarang sehingga tampak kulitnya. Kemudian
baginda SAW berpaling dan mengatakan:
"Hai Asma'!
Sesungguhnya seorang perempuan apabila sudah haidh (cukup umurnya),
tidak patut diperlihatkan tubuhnya itu, melainkan ini dan ini -- sambil
ia menunjuk muka dan dua tapak tangannya." (Riwayat Abu Daud)
Walaupun terdapat perawi lemah
dari hadis, tetapi diperkuat dengan hadis-hadis lain yang membolehkan
melihat muka dan dua tapak tangan ketika diyakini tidak akan membawa
fitnah.
Dr Yusof Al-Qaradawi
menegaskan bahawa melihat secara normal kepada wanita atau lelaki,
kepada selain aurat, selama tidak dilakukan dengan syahwat dan
berulang-ulang, hukumnya adalah halal. (Al-Halal Wal Haram Fil Islam)
KESALAHAN KESEMBILAN : Bertudung tetapi menaiki motor sambil menayangkan betis sepanjang jalan.
Diriwayatkan dalam sebuah Hadith :-
يرحم الله المتسرولات
Ertinya : Allah
sentiasa merahmati para wanita yang memakai seluar panjang (di sebelah
dalamnya) (Riwayat Al-‘Uqayli, Dar Qutni dari Abu Hurairah, Musannaf Abd
Razak, no 5043; Kanzul Ummal, no 41245) .
Menurut Imam Mujahid,
hadith ini berlaku di satu ketika ada seorang wanita jatuh dari
kenderaannya sehingga terselak kainnya di hadapan Nabi dan para sahabat,
maka dengan segera Nabi SAW memalingkan wajahnya, maka para sahabat
berkata dia (wanita itu) memakai seluar. Lalu sebagai respond Rasulllah
SAW memuji dan menyebut hadith di atas. ( Al-Bayan wa At-Ta'rif, Ibn
Hamzah al-Husyani, 3/ 252, no 1831)
Berdasarkan dalil ini
juga, bermakna Allah sentiasa melaknati wanita yang tiadk berseluar
panjang (di sebelah dalamnya) semasa naik kenderaan. Demikian menurut
kaedah Mafhum Mukhalafah di dalam ilmu Usul Fiqh.
KESALAHAN KESEPULUH :
Bertudung dan sempurna penutupan aurat tubuhnya tetapi memanja-manjakan
suaranya ketika berinteraksi dengan lelaki. Samada menyanyi
mahupun bernasyid. Tiada dakwah yag sesuai buat wanita menerusi nyanyian
kerana sesaat sahaj ia berada di atas pentas dengan pakaian canggihnya,
seribu mata lelaki yang memandangnya..kita tidak tahu dimanakah mata
lelaki itu memandang. Suaranya yang merdu juga membuatkan lelaki yang
rosak hatinya akan dibuai nafsu, walaupun penasyid wanita itu sedang
mendendangkan lagu ketuhanan.
Larangan ini datang
dari Firman Allah SWT : "Janganlah perempuan-perempuan itu berlaku lemah
dengan perkataannya, sebab akan menaruh harapan orang yang dalam
hatinya ada penyakit." (al-Ahzab: 32)
TUJUAN TUNTUTAN MENUTUP AURAT
Berdasarkan dalil
Al-Quran dan al-Hadith, amat jelas bahawa isu aurat bukanlah isu remeh
dan cabang. Ia adalah termasuk dalam katergori hukum qati'e dan usul.
Malah ia juga merupakan salah satu dosa utama yang amat diperjuangkan
oleh Syaitan. Ini adalah kerana, dengan terbukanya aurat, maka ia boleh
mencambahkan dosa-dosa lain seperti zina, mengandung anak luar nikah,
bercerai suami isteri akibat curang, membunuh anak luar nikah, putusnya
hubungan keluarga dan pelbagai lagi. Perihal Syaitan mensasarkan dosa
'buka aurat' ini sebagai dosa pilihan utamanya ada disebutkan dalam
Al-Quran dari firman Allah ertinya :-
" Maka Syaitan
membisikkan fikiran jahat kepada keduanya untuk menampakkan kepada
keduanya yang tertutup dari mereka iaitu auratnya .." Al-A'raf : 20)
Ringkasnya, antara tujuan utama diwajibkan umat Islam lelaki dan wanita untuk menutup aurat adalah :-
a) Perbezaan dengan binatang.
Allah SWT berfirman :
" Wahai anak Adam,
telah kami turunkan buat kamu pakaian yang boleh menutup aurat-aurat
kamu dan untuk perhiasan" ( Al-A'raf : 26)
Amat jelas dari ayat
ini, penutupan aurat ditujukan kepada sesiapa sahaja yang termasuk dalam
kategori anak Adam iaitu manusia. Justeru barangsiapa yang berpaling
dari arahan ini, secara langsung ia menjatuhkan tahapnya selari dengan
binatang yang tiada cukup kemampuan dan aqal bagi menjalankan arahan
penutupan aurat.
b) Agar kaum wanita tidak disakiti
Ia berdasarkan ulasan yang telah saya buat sebelum ini bersandarkan firman Allah SWT dari surah Al-Ahzab ayat 59.
c) Tanda atau seperti uniform kepada penganut agama Islam.
Ia juga boleh difahami dari surah Azhab ayat 59 tadi apabila Allah SWT menyebut : « .. yang demikian itu lebih memastikan mereka agar dikenali (sebagai wanita Islam).. »
Dari sini jelas,
menunjukkan salah satu fungsi tutupan aurat juga adalah sebagai syiar
diri sebagai penganut Islam. Firman Allah : « Barangsiapa yang membesarkan syiar Allah maka ia adalah dari tanda ketaqwaan hati »
d) Tanda profesionalism dalam sistem pemakaian Islam.
Kita dapat memerhati bagaimana ‘trend' sesebuah organisasi atau
restoran hebat hari ini pasti meletakkan ‘dress code' tertentu bagi
kakitangannya dan para tetamunya. Ia pastinya bertujuan penjagaan
standard khas bagi organisasi dan restoran itu di tahap tertentu.
Sebagai contoh, kita tidak akan dapat melihat individu berselipar Jepun
di sebuah Persidangan Antarabangsa di PICC, Putrajaya mahupun di
kalangan kakitangan PETRONAS di pejabat mereka di Menara Berkembar.
Semua menjaga ‘standard' berbanding Tauke kedai runcit yang tidak
beruniform.
Justeru, Islam adalah
satu agama dan cara hidup yang profesional pastinya begitu lengkap
menyediakan panduan melengkapi setiap sudut kehidupan manusia. Dari
hal-hal yang sulit seperti urusan di dalam tandas hinggalah ekonomi dan
kenegaraan. Walaupun demikian, Islam tidak mengarah umatnya membuat
perkara yang tidak rasional, justeru, sudah tentu ‘standard' pemakaian
yang diletakkan ini tidak membebankan bahkan ia amat bertepatan dengan
logik aqal manusia yang sihat.
e) Sebagai ujian bagi manusia untuk melihat tahap ketaatan mereka kepada Allah SWT.
Saya kira hal ini amat
jelas, dari firman Allah ertinya : Dijadikan hidup dan mati adalah untuk
menguji siapakah yang terlebih baik amalannya" (Al-Mulk : 2)
DON'T JUDGE A BOOK BY ITS COVER
Ungkapan ini kerap saya
dengari, saya yakin anda juga mungkin kerap mendengarnya. Kata-kata dari
wanita yang tidak menutup aurat yang sering mendakwa bahawa hatinya
baik dan suci walaupun ia berpakaian seksi serta mendedahkan aurat.
"Orang wanita bertudung pun banyak yang jahat hari ini, berzina, khalwat dan macam-macam lagi" Katanya memberi buah fikirannya.
"Malah, kami juga baik, kami tak kacau orang, tak mengumpat dan buat benda-benda tak elok" tambah wanita ini lagi.
Benarkah hujjah mereka?.
Benarkah penampilan luaran tidak terpakai di dalam Islam ?. Ada juga
yang sudah semakin ‘advance' hujahnya lantas berhujjah dengan sebuah
maksud hadith Nabi yang sohih iaitu :
"Sesungguhnya Allah
tidak melihat kepada tubuh, rupa luaran dan harta kamu, tetapi melihat
kepada hati dan amalan kamu" (Riwayat Muslim)
Simpati bercampur kesal saya
mendengar bagaimana terdapat orang yang sewenangnya berhujjah dengan
hadith untuk menyokong nafsunya. Hanya digunakan Islam dalam hal yang
selari dengan kehendaknya sahaja.
"Seorang pekerja yang
dijumpai oleh majikannya sedang bermain ‘game' semasa waktu kerjanya
sedangkan dokumen yang dipinta si boss masih tidak disiapkan, lalu si
majikan berkata: "Macam mana kamu nak cemerlang dalam kerja kalau begini
sikap kamu"
Lalu jawab si pekerja : " Saya luaran je nampak main ‘game' boss, tapi hati saya ikhlas dan saya kerja dengan cemerlang"
Adakah anda rasa si boss
boleh menerima cakap pekerjanya itu ?. Adakah Allah SWT boleh
mengganggap hati seseorang itu suci dan baik dengan melanggar
perintahNya ?
Hakikatnya, sesuatu
untuk baik dan suci mestilah ditentukan mengikut neraca Allah dan
RasulNya, bukannya neraca pemikiran kita semata-mata. Jika merujuk
kepada neraca Islam, Nabi SAW pernah bersabda ertinya :
"Ketahuilah, bahawa
di dalam diri anak Adam itu ada seketul daging, yang bila ianya baik
maka baik seseorang itu, dan apabila buruk, buruklah amalan seseorang
itu, ketahuilah, ia adalah hati" (Riwayat Muslim)
Berdasarkan hadith ini,
menurut neraca Islam kebaikan hati seseorang boleh dilihat di peringkat
pertamanya dari tindak tanduknya. Ertinya, bila tindakannya sentiasa
menyalahi kehendak dan hukum yang diletakkan Islam, ia adalah tanda
kekotoran hatinya. Jika tindakan luarannya pula bertepatan dengan
kehendak Islam, maka adalah harus ianya dianggap baik pada peringkat
pertama iaitu neraca luaran orang ramai, adapun baik di peringkat kedua
adalah samada hatinya bertujuan kerana Allah ata selainnya seperti
sekadar menunjuk-nunjuk sahaja.
Justeru, 'we can judge a book
by its cover in certain cases' iaitu apabila perkara asas Islam
dilanggar, maka sudah tentu ‘that cover is reflecting what's inside the
heart of a person'.
Menghukum berdasarkan yang zahir ini bertepatan dengan hadith :
إنما أنا بشر , وإنكم تختصمون
إلىّ , ولعلّ بعضكم أن يكون ألحن بحجته من بعض , فأقضي بنحو ما أسمع , فمن
قضيت له من حق أخيه شيئاَ فلا يأخذه , فإنما أقطع له قطعة من النار
Ertinya : Sesungguhnya aku
hanya manusia, dan kamu sentiasa membawa kes pertikaian untuk di
selesaikan olehku, dan mungkin sebahagian kami lebih cekap berhujjah
dari sebahagian lainnya, maka aku telah memutuskan hukuman berdasarkan
apa yang kudengari sahaja. Barangsiapa yang telah ku jatuhi hukuman dan
hukuman itu mengambil hak yang lain (akibat kurang cekap pihak yang
benar dalam berhujjah), maka jangalah kamu mengambilnya, sesungguhnya ia
bakal menjadi sepotong api neraka" (Riwayat Abu Daud, Tirmidzi dan
lain-lain ; Rujuk Naylul Awtar, 8/632, no 3920 )
Hadith ini dengan jelas
menunjukkan seorang hakim dalam Islam akan membuat hukum berdasarkan
info dan bukti zahir yang diberikan. Demikian juga dalam kes penutupan
aurat, tanpa menutupnya adalah tanda keingkaran hati terhadap arahan
Allah. Mana mungkin hati begini boleh dianggap baik oleh Islam.
Kaum wanita perlu menyedari
bahawa dengan pembukaan auratnya, setiap lelaki yang melihatnya akan
memperoleh dosa setiap kali ia memandang. Tetapi yang beratnya adalah si
wanita bukan mendaat satu dosa bagi kesalahan itu, tetapi juga meraih
setiap dosa semua lelaki yang memandangnya. Bayangkanlah berapa banyak
dosa yang diperolehi hanya dengan pembukaan aurat di satu hari. Ia
berdasarkan sabda Nabi SAW
من سن في الإسلام سنة سيئة فعليه وزرها ووزر من عمل بها من غير أن ينقص شيئاً
Ertinya : Sesiapa
yang mempelopori sesuatu yang buruk, maka ke atasnya dosa dan dosa
setiap orang yang membuatnya tanpa sedikit kurang pun dosanya.." (
Riwayat Ahmad dan lain-lain : Sohih )
Termasuklah dalam erti
mempelopori, apabila seseorang itu mempelopori pembukaan auratnya di
hari itu, yang menyebabkan lelaki melihatnya mendapat dosa. Pastinya, si
wanita itu juga mendapat dosa tanpa kurang bagi setiap mata yang
memandang. Adakah hati orang sebegini boleh dikira baik ? setelah
gunungan dosa mengaratkan hatinya ?.
Sesungguhnya Allah itu maha
adil dan maha pengasih. Segeralah mendapatkan kasih sayang Allah dengan
mentaatinya. Bagi yang berdegil, tiada kata yang dapat diberikan
kecuali ; Yakinilah bahawa Allah itu benar, RasulNya juga benar, Syurga
dan Neraka juga benar. Jika mempercayainya maka mengapa tindakan masih
seolah meraguinya. ?
Sekian
Zaharuddin Abd Rahman
Kuala Lumpur
23 Muharram 1428H
11 Feb 2007
No comments:
Post a Comment