Ads by CheapMeAd Options
WANITA Khususnya!! Jangan Mudah Tertipu Dengan Mana2 Bengkel
WANITA khususnya!! Jangan mudah tertipu dengan mana2 bengkel..
1). Minyak hitam.
Minyak hitam yg bukan sintetik tu - setiap 5,000km atau 3 bulan
whichever is earlier. Kalu yg sintetik - mungkin 7,500km atau 10,000km.
2). Filter - sama seperti minyak enjin.
Minyak mineral biasa - 5000km
Minyak Synthetic - 7500km hingga 10000 km
Dalam ertikata lain, bila tukar minyak enjin tu, maka tukar juga la filter minyak tu sekali (oil filter)
3). Spark plug - 20,000 km ikut schedule maintenance book!
Tapi kau boleh pakai sampai 30k-40k takde hal...benda ni bukan critical
sangat! Tapi kalau dah lebih 40k tak tukar, dia nya electrode pun dah
nipis, elok tukar aje...Harga sekitar Rm20-25 untuk 4 biji...
4). Bateri kereta - 18 bulan hingga 2 tahun, terpulang pada cara penggunaan.
Kalau kita selalu topup airsuling tu, ianya boleh tahan sampai 2
tahun...kalau selalu lupa topup dan selalu kering...6 bulan pun bateri
boleh kong!
Free maintenance battery lain pulak ceritanya...tak payah top up air ,
harga lebih mahal dari bateri biasa. Bila beli bateri, jangan main
hentam aje, ini kerana di Malaysia banyak barang tipu...so , beli bateri
dari jenama yg boleh dipercayai... BOSCH, CENTURY... tapi ada juga
jenama yang tak terkenal tapi elok!
Bateri yang baik biasanya lebih berat dari bateri yang kurang baik.
bandingkan bateri tersebut dalam kategori yang sama..kalau NS50 tu anda
kena compare dengan NS50 dari jenama yg lagi satu! Kalau kancil tak
silap aku pakai NS40 atau NS40L..begitu la citernya!
5). Timing belt
60,000km untuk kereta proton Wira, Saga. Waja boleh tahan sampai
90,000km dan Honda CRV tahan sampai 160,000km. Jadi timing belt ni ikut
jenis kereta. Banyak orang tak tahu, depa sampai aje 60,000km terus
tukar tak kira la dia pakai apa kereta pun! Mekanik cina sengeh aje la,
buat apa tolak rezeki dari duit orang Melayu!
6). Clutch plat
Clutch plate ni ialah perkara subjektif. Biasanya ikut pengalaman, hanya
tukar bila ada simptom "clutch slipping" berlaku sewaktu pemanduan
kita. Ni perkara yang susah nak terangkan,sebab tu mereka kata bila
100,000km baru tukar clutch!
7). Fuel Filter)
Tukar aje la sekitar 40,000km sekali. Benda ni pun murah RM15-20 je.
8). Air Filter atau Filter Udara
Yang ni di tukar setiap 20,000km. Tapi pada mereka yang tukar kepada
K&N type, benda ni tak payah tukar, tapi mampu dibersihkan sudah
cukup.
9). ATF
Automatic Transmission Fluid. Minyak ni memang penting bagi yang pakai
AUTO. Dalam manual dia ada sebut setiap 20,000km tukar. Tapi boleh la
extend hingga 30,000km kepada mereka yang nak jimat. Minyak ni memang
penting ditukar..
Jangan abaikan (contohnya tak tukar lebih dari 30,000km) kerana
kerosakan kepada AUTO gearbox perlu perbelanjaan yg besar. Kalau kita
rajin tukar, kereta tak perlu Transmission Flush seperti yg disyorkan
oleh sesetengah bengkel. Transmission Flush boleh pergi sampai 7-9
litre.
Ini membazir untuk kita, tapi bukan pada pihak cina yang bikin servis.
Caj hanya sekitar RM200++. Kalau anda selalu tukar ATF, hanya tukar
biasa aje, yang budget kurang dari RM100...ikut saiz kereta anda!
10). Gear Oil
Untuk mereka yg pakai manual gearbox. Kereta anda tak perlu pakai ATF,
tetapi sebaliknya pakailah Gear Oil. Benda ni boleh la tukar 60,000km
sekali.
11). Brake Fluid dan Power Steering Fluid
Kalau rajin boleh flush keluar ganti baru setiap 60,000 km.
12). Radiator Coolant
Sebotol RM8-RM15... selalunya warna hijau! 60,000km boleh la tukar
sekali!!! Kalau air radiator korang warna clear aje. Maknanya air paip
biasa aje tu! Pakai coolant, enjin lebih cepat panas dan juga tak mudah
mendidih!
13). Air-Cond Belt/ Alternator Belt
Belt-belt ni perlu ditukar sama waktu dengan timing belt. Kalau kita
terlupa tukar sewaktu servis sebelum-sebelum ni. Belt Air-con dan juga
alternator mudah dikenal pasti akan perlunya ditukar atau tidak. Ini
kerana belt-belt ni letaknya diluar dan boleh nampak. Kalau bahagian
"ribs"nya dah ada"crack-crack" yang halus...maka eloklah ditukar belt
tersebut.
Ads by CheapMeAd Options
Jangan tunggu masa timing belt nak tukar, baru nak ditukar belt-belt
ini. Akhir sekali, ingin admin ingatkan maintenance schedule yang ikut
"km" atau masa"3 bulan" "6 bulan" dan seterusnya ni hanya memudahkan
pengguna-pengguna kereta melakukan penyelengaraan atau dalam bahasa
enggeris lebih dikenali sebagai "preventive maintenance"
14). Maksudnya, benda yang kita tukar tu belum tentu rosak, tapi
kita dah tukar. Preventive maintenance ni mampu mengelak dari pengguna
kereta menghadapi kerosakan yang kritikal dimasa akan datang! Tapi dalam
dunia ni, mana ada yang perfect! Preventive Maintenance Schedule ni
kalau kita ikut tanpa mengetahui sedikit sebanyak tentang fungsi atau
sebab mengapa setiap alatganti tu perlu ditukar. Ianya boleh juga
menjadi suatu pembaziran bagi orang Melayu dan keuntungan bagi orang
cina.
15). Contohnya- kalau kita buta-buta ikut apa yg di syorkan oleh
pembuat alat ganti. Contohnya "shock absorber" perlu diganti setiap
20,000km, tentu kita tidak mampu mengikutnya! Jadi anda perlu ada asas
ilmu seperti yang diterang kan di atas.
Ads by CheapMeAd Options
16). Minyak hitam mineral utk 5000km/3 bulan, minyak
semi-sintetik utk 10,000km/6 bulan, minyak fully sintetik utk
15-20,000km/ 1 tahun. Kalau boleh elakkan beli minyak hitam di kedai
spare part cina tersebut sebab banyak minyak cap ayam yang cina telah
sediakan khas untuk tipu orang Melayu. Botol mungkin ada cap Castrol,
Shell, Petronas, Eneos dan lain-lain.
Tetapi dalam tu sebenarnya adalah minyak murah made in china. Dlm satu
hari ada beribu-ribu botol minyak hitam kosong wujud di bengkel-bengkel
cina. Bos cina ini sentiasa mengarahkan pekerja cinanya untuk mengambil
botol-botol kosong ini dan refil serta bubuh seal baru supaya dapat
mengaut keuntungan dari duit orang Melayu.
Elok beli minyak di stesen minyak - confirmed genuine. Unless kalau
betul2 yakin dgn kedai spare part yg kita beli tu. Tapi apa admin boleh
katakan 90% sparepart serta bengkel cina semuanya menggunakan kaedah
ini.
17). Minyak gear manual ditukar setiap 40,000km untuk kereta baru
(kurang 5 tahun), setiap 20,000km utk kereta atas 5 tahun atau apabila
gear shift rasa ketat. Paling bagus utk kereta lama - bubuh gearbox
treatment. Minyak gear ATF - ditukar setiap 20,000km. Sama mcm di atas.
18). Flush? kalau dlm buku takde kata - maka tidak perlu. Air
filter pun sama - 20,000km. Coolant - tukar tiap-tiap 20,000km. Nak
tukar tiap-tiap 50,000km pun boleh dgn syarat guna air suling or RO
water.
Ads by CheapMeAd Options
Timing belt - ditukar setiap 80,000km. Tapi pernah terjadi stretch
sampai 110,000km(Wira 1.6xli) tanpa masalah sebab menggunakan timing
original Mitsubishi dan ia selalu inspect timing belt keretanya. Merekah
takda, gigi still elok - tak perlu tukar. Aircond belt, altrnator belt,
power steering belt - tukar semasa tukar timing belt atau apabila
nampak crack.
19). Water pump - ditukar apabila menukar timing belt untuk kali
ke-2. Let's say kita tukar timing belt setiap 80,000km, maka apabila
kita menukar timing belt utk kali kedua pada 160,000km, elok tukar
sekali water pump kerana hayatnya pun hampir tiba. Nak tukar water pump
kena bukak timing belt. So kalau buat sekali, tiada extra labor charge.
Spark plug - every 20,000km. Atau selagi plastik kat tgh tu masih putih
dan tiada kesan terbakar.
So kena check spark plug. Kalau spark plug berminyak - engine dah agak
uzur dan kena overhaul sebab piston ring dah haus. Asap biru kat ekzos
jugak adalah tanda piston ring haus i.e. minyak hitam terbakar. BTW, ini
bukan service biasa. Dah kira major work jugak. Head gasket - tukar
apabila minyak leaking kat area tu. Atau sekiranya berlaku coolant loss
akibat dari blown head gasket. Buat grind valve sekali. Org panggil nie
top-overhaul.
20). Biasanya top overhaul tidak diperlukan kepada kereta bawah 7
tahun atau 200,000km. Tp ada gak yg 7-80,000km/kurang 5 tahun dah kena
top overhaul sebab suka lenjan engine. Dok main red line manjang.
Ads by CheapMeAd Options
Ini pun major work la jugak skit. Brake pad - tukar bila haus atau bila
rasa brake kurang mengigit. Biasanya kereta 3-4 tahun sekali. Minyak
brake - pun sama. Anyway brake belakang tahan lebih lama dari brake
depan biasanya double. Bercakap tentang timing belt (juga dipanggil cam
belt kerana ia memacu camshaft), ianya berbeza antara satu pengeluar ke
pengeluar yg lain.
21). Pada asalnya, enjin pembakaran dalam menggunakan camshaft yg
di letak di dalam blok enjin. Secara standardnya pertukaran timing belt
pada setiap 100,000km ikut ketetapan pengeluar jepun.
Tetapi Jepun adalah negara bercuaca sederhana sejuk manakala cuaca di
Malaysia lebih panas dan mampu mempercepatkan proses wear and tear
timingbelt yg dibuat dari adunan getah, plastik dan fibre glass.
Maka itu, adalah dinasihatkan pertukarannya dibuat lebih awal iaitu
antara 90,000km. Bagi alat ganti timing belt berkualiti rendah, kita
perlu menukar lebih awal, maybe 60,000km. Admin tak begitu pasti tentang
ini.
22). Sesetengah pengeluar seperti Alfa Romeo mencadangkan
pertukaran timing belt pada jarak hanya 30,000km bagi semua enjin
straight 4 twin spark dan juga enjin V6 bagi model sebelum tahun 1999.
Pada tahun 1996 dahulu, ada juga pemilik cina yang kerek dan cakap
timing belt boleh tahan sampai 100,000km. Tak perlu tukar pada 30,000km.
Then, keta dia kena tarik masuk sebab timing belt putus dan enjin kena
overhaul. Bacaan odometer ketika itu = 35,000km. Maka moralnya adalah
kita perlu patuhi spesifikasi service dan penyelenggaraan pengeluar.
Banyak kenderaan zaman sekarang telah menggunakan timing chain sbg ganti
kepada timing belt. Ini termasuk Nissan, Honda dan Toyota .Toyota
misalannya menggunakan timing chain bagi semua kenderaan penumpangnya
iaitu :-
Camry ACV30 - enjin 2AZ-FE 2000cc
Corolla Altis ZZE121 - enjin 1ZZ-FE 1600cc
Vios NZE10 - enjin 1NZ-FE 1500cc
23). Model seperti CRV pada mulanya menggunakan timing belt,
tetapi untuk CRV baru generasi kedua, Honda juga kembali memperkenalkan
timing chain melalui enjin i-VTEC.
Ianya tidak memerlukan pertukaran biarpun sudah mencecah 500,00km lantas
menjimatkan kos dan menjaga alam sekitar. Sekiranya mekanisme rantai
mengeluarkan bunyi, hanya perlu tukar tensioner bearing dan segalanya
pulih spt sedia kala.
No comments:
Post a Comment