Thursday, November 10, 2011

samak tempat dijilat anjing

Pegang barang disentuh anjing


E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
DI tempat kerja saya ada beberapa ekor anjing yang dipelihara majikan. Pada waktu malam anjing itu akan dilepaskan untuk menjaga kawasan bengkel.
Walaupun tidak menyentuh anjing, bagaimana jika saya menyentuh tempat atau barang yang pernah terkena haiwan itu? Saya pernah menyamak tangan, tetapi tidak selalu.

Adakah saya perlu menyamak setiap hari? Atau ada cara yang lebih mudah untuk memudahkan saya melakukan ibadat?

Suhaimi,

PERAK


MEMANDANGKAN anjing itu adalah anjing yang dipelihara bagi menjaga keselamatan tempat bekerja, ia dibenarkan dalam Islam. Anda tidak perlu menyamak tempat yang dilalui atau barangan yang pernah terkena anjing itu.

Ini kerana ada pengecualian diberi seperti persentuhan antara anjing yang kering dengan benda kering dan persentuhan anjing yang basah dengan benda basah.

Bagaimanapun, saya nasihatkan saudara supaya menyamak mana-mana bekas yang dijilat anjing itu. Ini bertepatan dengan hadis yang menyuruh kita menyamak sebanyak tujuh kali termasuk sekali dengan tanah apabila berlaku jilatan anjing pada sesuatu bekas.

No comments:

Post a Comment