Friday, May 4, 2012

awas jangan bagi 3 no akhir kad kredit

ARKIB : 25/04/2012

Awas tipu helah syarikat agensi pelancongan

BARU-BARU ini saya telah dihubungi melalui telefon oleh wakil syarikat agensi pelancongan yang mendakwa kononnya mereka mewakili syarikat Visa dan Mastercard.
Pemanggil berkata, tujuan panggilan adalah untuk mendapatkan pengesahan tentang butir-butir yang terdapat di dalam kad kredit saya, kononnya untuk tujuan mengelakkan kad kredit saya daripada dimanipulasi, disalah guna dan menjadi mangsa penipuan sindiket kad kredit pada masa hadapan.
Mereka meminta saya membacakan maklumat terperinci di dalam kad kredit seperti bila tarikh luput kad, nombor kad dan tiga nombor terakhir pada belakang kad. Oleh kerana berasa curiga, saya tidak memberikan maklumat yang diminta, sebaliknya mengasak beliau dengan pelbagai pertanyaan.
Saya bertanya mengapa syarikat Visa dan Mastercard menggunakan syarikat agensi pelancongan sebagai wakil mereka dan bukannya bank komersial. Akhirnya beliau mengaku sedang membuat promosi kad diskaun dan bercadang untuk mengecaj ke dalam akaun saya.
Saya mengatakan tidak berminat kerana telah terkena sebelum ini dan tiba-tiba panggilan diputuskan. Oleh kerana masih tidak berpuas hati, saya menghubungi pihak bank dan bertanyakan bagaimana maklumat pemegang kad ada pada pihak agensi pelancongan.
Pihak bank mengatakan maklumat tersebut senang diperoleh apabila kita membuat pembelian menggunakan kad kredit di mana-mana kedai atau pusat beli-belah. Cuma maklumat tiga nombor terakhir di belakang kad yang mereka tidak ada. Saya merasakan teknik penjualan secara penyamaran begini adalah suatu yang keterlaluan!

No comments:

Post a Comment