Friday, March 15, 2013

ayam lebih murah

Tawar harga ayam murah
Wartawan Sinar Harian
13 Mac 2013
Tawar harga ayam murah
Siti Nurul Haida (empat, kiri) menyerahkan cek bayaran semula 70 sen kepada Nor Bakiah.
PORT DICKSON - Pengguna mampu berjimat sehingga RM3 jika membeli ayam segar yang dijual di pasar tani seluruh negeri ini.

Timbalan Pengarah Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama), Siti Nurul Haida Ibrahim berkata, terdapat 25 pasar tani di seluruh negeri ini yang menyediakan ayam segar dengan kadar harga berpatutan.

“Sebagai contoh, di Pasar Tani Batu 4, Port Dickson, seorang peniaga ayam menjual dengan harga RM6.60 sekilo berbanding harga pasaran biasa RM7.50, di sini pembeli boleh berjimat sehingga RM1.90.

“Harga ayam diletakkan sebagai subsidi 70 sen berikutan permintaan tinggi pelanggan terhadap komoditi berkenaan. Bagaimanapun, Fama tidak menolak kemungkinan akan ada lagi beberapa barangan yang dijual di pasar tani disubsidikan seperti ayam,” katanya kepada  Sinar Harian pada program Pasar Tani Bersama Pelanggan dan Penyerahan kanopi kepada Peserta JBD di Pasar Tani Batu 4 Port Dickson.

Hadir sama, Penyelaras Pasar Tani negeri, Mohd Sidin Omar; Pegawai Fama daerah, Roasli Abd Hamid dan Pengerusi Pasar Tani Batu 4, Roslan Abd Aziz.

Siti Nurul Haida berkata, peserta pasar tani yang terlibat adalah peserta Jimat Belanja Dapur (JBD).

“Selain meletakkan harga yang berpatutan selaras dengan program JBD, peniaga ini juga menurunkan lagi harga ayam tersebut sehingga RM0.70 seekor, dan Fama akan membayar semula harga tersebut kepada peniaga terbabit.

“Sepanjang bulan lalu, Fama telah membayar hampir RM15,000 kepada peniaga dan ini sekaligus memberikan purata keseluruhan penjimatan yang diperoleh pelanggan pasar tani. Jumlah itu sebenarnya masih belum merangkumi penjimatan yang diberikan melalui program JBD,” katanya.

Tambahnya, tawaran harga murah ini bermula sejak Februari lalu dan akan diteruskan sepanjang tahun ini.

Peniaga ayam, Nurasyikin Jasni, 21, berkata, bekalan ayamnya bertambah setiap kali jualan, antara 30 hingga 40 ekor selepas Fama memperkenalkan subsidi sebanyak 70 sen seekor itu.

Menurutnya, kebanyakan pelanggan masih belum tahu berkaitan penawaran harga murah ini dan mereka gembira apabila dimaklumkan perkara tersebut.
“Setiap minggu pelanggan semakin bertambah dan saya yakin pada minggu akan datang jumlah jualan ayam akan meningkat,” katanya.

Manakala, manurut Nor Bakiah Mohd Shariff, 37, jika kebiasaannya dia menjual ayam sekitar 100 ekor, selepas program subsidi 70 sen seekor ini, dia terpaksa menambah sehingga 40 ekor ayam untuk sekali perniagaan.
Jelasnya, ini adalah jumlah untuk berniaga di Pasar tani Batu 4 belum lagi di pasar tani lain.
“Permintaan semakin meningkat berikutan penawaran harga yang rendah di sini berbanding pasar lain,” katanya.

No comments:

Post a Comment