Monday, March 18, 2013

warga risda

ARKIB : 06/03/2013

Kebajikan warga RISDA dibela

GOPENG 5 Mac - 'Jihad Produktiviti' yang dilaksanakan RISDA semakin menunjukkan kesan positif ekoran pelbagai kejayaan yang dicapai bagi meningkatkan pendapatan pekebun kecil di seluruh negara.
Ketua Pengarah RISDA, Dato' Wan Mohamad Zuki Mohamad berkata, pelbagai pembaharuan yang dilaksanakan selain komitmen jitu dari seluruh kakitangan RISDA yang hanya berjumlah 4,271 orang telah memastikan nasib lebih 400,000 pekebun kecil seluruh negara terus mendapat pembelaan.
''Program TS Online merupakan antara kejayaan terbaik RISDA dalam usaha mengurangkan kerenah birokrasi apabila kelulusan permohonan tanaman semula dapat diperoleh dalam masa satu hari berbanding 14 hari sebelum ini.
''RISDA juga berjaya mengekalkan Persijilan MS ISO 9001:2008 bagi kali kedua dan pada tahun ini juga, Kolej RISDA berjaya memperoleh Sijil ISO. Ini adalah antara kejayaan daripada Jihad Produktiviti yang kita laksanakan secara menyeluruh," katanya selepas menghadiri majlis pertemuan dengan warga RISDA Zon Utara di sini hari ini.
Wan Zuki berkata, selaras dengan Jihad Produktiviti, RISDA pada tahun ini memberi penekanan kepada peningkatan produktiviti getah dengan melancarkan Kempen Penggunaan Bahan Rangsangan Lateks yang dirasmikan Mohd. Shafie baru-baru ini.
''Strategi jihad ini memberi tumpuan kepada tiga Amalan Pertanian Baik (GAP) iaitu rangsangan, pembajaan dan torehan," ujarnya.
Beliau memberitahu, pada tahun ini juga, RISDA memberi penekanan serius kepada perkhidmatan berintegriti dengan mengadakan memorandum persefahaman (MoU) dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) baru-baru ini.
Sementara itu, beliau menegaskan, RISDA tidak pernah melupakan tanggungjawab menjaga kebajikan para kakitangan sendiri dengan mewujudkan pelbagai program termasuk insentif umrah dan penyediaan kemudahan mesin urut.
''Hari ini misalnya, kita memberi sumbangan di bawah program 'mengimarahkan surau pejabat' dengan setiap surau diberi peruntukan RM1,000," katanya.
Pada majlis itu juga, Wan Mohamad Zuki turut mengumumkan sumbangan RISDA sebanyak RM10,000 untuk membantu keluarga wira negara yang terkorban ketika berdepan dengan pengganas di Sabah baru-baru ini.
Dalam aspek penjimatan kos, Wan Zuki memberitahu, RISDA melaksanakan perbelanjaan berhemah dengan menubuhkan Jawatankuasa Pengurangan Kos.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Agrobiz/20130306/ag_03/Kebajikan-warga-RISDA-dibela#ixzz2Nw3HwfoD
© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment