Thursday, February 16, 2012

kelantan air keruh la...

Air bekal keruh, berbau
ALAUDIN MA
16 Februari 2012
Seorang-penduduk-tunjuk-air-longkang-kotor-berhampir-pelantar-penyedur-air-AKSB
GUA MUSANG - Beratus penduduk di Kampung Limau Kasturi, dekat sini, khuatir air yang dibekalkan Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) kurang bersih apabila disedut dari sungai berhampiran dengan longkang kotor.

Ini berikutan longkang yang mempunyai pengaliran air dari penempatan penduduk, mempunyai pelbagai kotoran sebelum mengalir ke kawasan pelantar tempat penyedut air AKSB itu.

Kebanyakan daripada mereka loya apabila melihat tempat menyedut air sebelum dimasukkan ke dalam loji air dan kadang kala air yang dibekalkan kepada penduduk juga berbau serta keruh.

Seorang penduduk, Azahari Mat Jusoh, 56, berkata, AKSB bukan sahaja menyedut air berhampiran longkang rumah penduduk, tetapi air yang disedut mengandungi pasir.

Katanya, ini kerana kawasan pelantar tempat penyedut mempunyai pengaliran air cetek dan berpasir berikutan musim kemarau panjang menyebabkan air sungai juga turut surut.

Azahari berkata, AKSB sepatutnya mengalihkan pembinaan tempat penyedut air sungai bagi keperluan orang ramai di tengah-tengah sungai tersebut mengelakkan terdedah kepada air berpasir dan kotor.

“Kita bimbang, jika AKSB terus dengan menyedut air di situ akan mudah terdedah kepada pelbagai penyakit dan risikonya ditanggung penduduk sendiri yang mengguna air berkenaan setiap hari,” katanya.

Menurut Idris Deraman, 50, sebelum ini juga penduduk membuat pelbagai teguran mengenai perkara itu, namun belum ada sebarang tindakan diambil sampai sekarang.

Dia mendakwa, walaupun air yang disedut dari sungai disimpan dahulu dalam loji, namun ia belum terjamin kebersihan apabila dilepaskan semula kepada penduduk tanpa dirawat sepenuhnya.

“Kita harap, pihak berkenaan memberi perhatian serius dengan masalah ini supaya penduduk yang menggunakan air setiap hari, terjamin kebersihan tanpa berdepan dengan risiko serangan penyakit,” katanya.

No comments:

Post a Comment