Tuesday, December 7, 2010

Peka


Ocean Minded peka alam sekitar

Oleh MERAN ABU BAKAR
Gambar ABDUL HAFIZ KHOSMAT

Sebahagian sukarelawan yang peka dengan alam sekitar pada majlis pelancaran Ocean Minded, baru-baru ini.

SEBAGAI jenama yang khusus memperjuangkan pemuliharaan pantai dan alam sekitar di seluruh dunia, Ocean Minded giat menyokong usaha menjaga kepentingan alam sekitar yang ditubuhkan oleh Surfrider Foundation dan Pick Up.

Surfrider Foundation ialah pertubuhan akar umbi yang mengkhusus kepada perlindungan dan kenikmatan lautan, ombak dan pantai di seluruh dunia. Ditubuhkan pada tahun 1984 oleh sekumpulan peluncur air yang berwawasan di Malibu, California.

Surfrider Foundation kini mempunyai seramai 50,000 orang ahli dan 90 cawangan di seluruh dunia.

Pertubuhan ini berusaha menangani isu seperti kemerosotan kualiti air, pemuliharaan tempat meluncur air dan pantai, kehilangan akses pantai awam dan kemusnahan ekosistem dan habitat.

Sementara Pick Up ialah pergerakan menyelamatkan alam sekitar berdasarkan konsep mengutip tiga keping sampah setiap kali seseorang mengunjungi pantai sebagai usaha untuk mengurangkan pencemaran laut.

Ocean Minded, jenama pereka dan pengilang kasut serta pakaian mesra alam yang terkenal ini kini berbangga mengumumkan pelancaran rasminya di Malaysia.

Sempena pelancaran ini, tujuh gaya kasut paling laris daripada koleksi Seaweed untuk lelaki dan wanita serta koleksi Meilani yang comel lagi ceria untuk wanita diperkenalkan di Malaysia.

Setiap pasang kasut Ocean Minded mencerminkan falsafah jenama tersebut dengan penggunaan bahan kitar semula seperti tayar kereta, botol plastik, kapas organik dan kulit bebas logam.

Diasaskan pada tahun 1996 di Amerika Syarikat, Ocean Minded diilhamkan oleh tarikan keindahan lautan dan pantai di muka bumi serta akuan keperluan untuk melindungi kurniaan Tuhan.

Pada majlis pelancarannya di Sunway Lagoon baru-baru ini, Pengurus Jualan Ocean Minded Asia, Alicia Lee berkata, Ocean Minded melambangkan gaya fesyen dengan kemurnian.

Jenama ini berjaya menggandingkan keselesaan, ketahanan dan tanggungjawab alam sekitar tanpa menjejaskan gaya fesyen. Gandingan seumpama ini memang menarik hati rakyat Malaysia.

No comments:

Post a Comment