Tuesday, December 7, 2010

Topi


Topi serbaguna

Oleh ASHRIQ FAHMY AHMAD
ashriq.ahmad@utusan.com.my

pelajar Sekolah Jenis Kebangsaan (C) Guang Ann bangga menunjukkan topi serbaguna rekaan mereka.

Memiliki pelbagai fungsi serta kemudahan yang amat membantu penggunanya, topi serbaguna ciptaan dua pelajar dari Sekolah Jenis Kebangsaan (C) Guong Ann sekali gus berjaya menobatkan mereka sebagai pemenang.

Biarpun kelihatan ringkas, namun konsep topi serbaguna yang diperkenalkan oleh mereka mampu menarik minat hakim.

Topi yang dihasilkan berfungsi sebagai pelindung kepala, penanda kecemasan pada waktu malam, baju hujan, beg tangan serta memiliki wisel untuk tujuan keselamatan.

Menurut salah seorang perekanya, Evelyn Siao Yung Ern, produk tersebut menggabungkan beberapa peralatan yang selalu digunakan dalam kehidupan seharian untuk memudahkan kerja dan menjimatkan masa.

"Antara bahan yang digunakan untuk menghasilkan produk tersebut adalah, kain kalis air, baju hujan nipis, kain pemantul cahaya, wisel, butang dan zip," ujarnya.

Selain itu ia juga mempunyai potensi untuk dipasarkan berikutan kos penghasilannya yang amat rendah dan sesuai untuk digunakan oleh murid-murid sekolah.

Kejayaan dinobatkan sebagai pemenang Pertandingan Inovasi sempena Karnival Malaysia Inovatif (MI) 2010, Zon Sarawak bagi kategori sekolah rendah membolehkan mereka membawa pulang hadiah wang tunai sebanyak RM3,000, trofi dan sijil.

No comments:

Post a Comment