Saturday, April 7, 2012

jalan raja alang

Di sebalik nama Raja Alang


Raja Anuar Raja Mohamed bergambar di hadapan papan tanda Jalan Raja Alang yang mengambil sempena nama nendanya, baru-baru ini.


SETIAP kali tiba Ramadan, Jalan Raja Alang di Kuala Lumpur akan menjadi sebutan ramai. Populariti bazar Ramadan di sepanjang jalan tersebut adalah luar biasa malah bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad sendiri tidak ketinggalan membeli juadah di situ.
Walaupun nama Raja Alang sering meniti di bibir masyarakat, namun ramai tidak mengenali siapa pemilik nama tersebut yang diabadikan pada jalan itu, yang mana sebelum merdeka ia dikenali sebagai Perkins Road.
Sejarahnya, jalan itu dinamakan semula oleh anak Raja Alang, Datuk Raja Mohamed yang juga pembesar dan Ahli Dewan Diraja Selangor bergelar Engku Orang Kaya Maha Bijaya Kuala Lumpur pada 1950-an. Raja Mohamed diberi penghormatan menamakan jalan itu atas jasa-jasanya dalam memperjuangkan kemerdekaan Tanah Melayu.
Beliau tidak menamakan jalan itu dengan namanya sendiri kerana tidak mahu anak-anaknya berperasaan riak.
Berbalik kepada Raja Alang, biarpun tidak banyak diketahui tentang Raja Alang, namun apa yang pasti beliau antara orang Melayu terkaya di Selangor pada 1880-an.
Selain memiliki Estet Raja Alang, keturunan Raja Mandailing itu membina dan mewakafkan sebuah masjid yang juga mengambil sempena namanya di Beranang Hilir, Hulu Langat, Selangor.
Wartawan S2, SITI NURAZLINA JAMALUDIN bersama jurugambar, WAHIDIN SALIM, MUHAMAD IQBAL ROSLI dan SAFRIZAL AZMI menemui waris-waris Raja Alang Raja Berayun bagi berkongsi rahsia di sebalik namanya yang popular itu.

No comments:

Post a Comment