Thursday, April 19, 2012

tertipu

Ingin bercerai kerana tertipu

E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

SAYA berusia lewat 30-an dan baru berkahwin tiga bulan lalu (kahwin lewat). Saya mengenali suami di alam maya. Kami kenal sekejap saja dan dia terus me�ngajak saya berkahwin kerana dia sudah menduda selama 10 tahun dan anaknya tinggal bersama bekas isteri.

Kesungguhannya berjumpa orang tua saya dan kes�abarannya menempuh dugaan sepanjang tempoh itu menggambarkan dia benar-benar ikhlas mengahwini saya.

Dalam borang permohonan nikah, statusnya duda dan saya sendiri menemaninya mengambil surat cerai. Pada awal perkahwinan memang bahagia.

Kami tinggal berjauhan kerana suami berjanji hendak berpindah tempat kerja dan tinggal bersama saya. Namun masuk bulan kedua, saya mula rasa sesuatu yang disorokkan daripada saya.


Kami sering berselisih faham. Kemuncak kemarahan suami, dia menyebut sudah tidak mahu ambil tahu lagi hal saya. Ke mana saya nak pergi, apa saya nak buat dia tidak peduli.


Saya melakukan solat istikharah dan keesokannya, saya nekad pergi mencarinya.
Allah tunjukkan pada saya selama ini saya ditipu kerana dia rupanya mempunyai isteri dan anak yang tinggal bersamanya.

Saya terkejut kerana isterinya itu perkahwinan kedua suami (kemungkinan bernikah di Siam dan tidak mendaftarkan pernikahannya).

Sebelum ini, saya dibawa ke rumah sewanya yang lain semata-mata mahu mengaburi mata saya.

Sejak itu kami sering bergaduh. Saya rasa seperti dipergunakan untuk kesenangannya bersama keluarga di sana. Hancur hati saya, segala impian untuk tinggal bersamanya hanya helah semata-mata.

Saya amat tertekan dan sejak kejadian itu, saya mengambil ubat tidur. Suami tidak lagi mempedulikan saya, malah bersikap ego dan meletakkan semua kesalahan kepada saya.

Semua itu berlaku kerana dia tidak jujur pada saya. Saya malu kepada keluarga atas apa yang berlaku. Seboleh-bolehnya saya tidak mahukan perceraian berlaku, tetapi sampai bila saya boleh hidup begini?

Saya berkahwin dengannya kerana ingin hidup bahagia, sakit pening, susah senang bersama saya, tempat me�ngadu serta dapat membimbing saya.

Sekarang suami tidak lagi menghubungi saya bertanya khabar, apatah lagi memberi nafkah. Sebelum ini, suami sering mengirim mesej untuk melepaskan saya, tetapi sampai sekarang dia masih bermain tarik tali. Harap Dr dapat memberi cadangan kepada saya untuk menyelesaikan masalah yang saya hadapi ini.

HAN,
Selangor



SEMEMANGNYA anda berada dalam dilema untuk memilih jalan terbaik. Bagaimanapun, terdapat beberapa pilihan dalam keadaan di atas, antaranya:

Mengekalkan ikatan perkahwinan dan menerima apa yang berlaku seadanya walaupun ia agak payah diterima. Dengan kata lain, anda menerima keadaan suami yang sudah mem�punyai isteri dan anak lain.

Memilih untuk bercerai dengan suami. Ini boleh berlaku apabila suami melafazkan cerai kepada anda. Dengan itu anda dapat membina hidup baru.

Anda boleh melaporkan kepada mahkamah syariah dengan membawa kes anda dengan tujuan memohon perceraian sekiranya suami enggan bercerai secara baik.

Anda boleh memohon cerai taklik kerana kegagalan memberi nafkah dan sebab lain seperti tertipu. Pilihan ketiga mengambil masa kerana membabitkan prosedur mahkamah.

No comments:

Post a Comment